Nová polská dálnice od Wroclawi se rychle blíží k české hranici. Starostové v Krkonoších se proto bojí dopravního kolapsu. Jen pár kilometrů za Trutnovem se má totiž dálnice napojit na českou D11. Jenže té k hranici schází ještě osmdesát kilometrů. Pokud budou Poláci rychlejší, skončí všechny kamiony od severu na úzkých horských cestách.
Poláci staví dálnici příliš rychle. Krkonoše se bojí kamionů v horách
„Přesvědčili jsme se, že stačí zajet pár kilometrů za hranice a na polích jsou vidět oblaka prachu od bagrů a rypadel,“ popisuje aktuální situaci u hranic redaktor ČT Václav Svoboda. Na české straně se naopak na dálnici D11 nepodařilo napojit ani Hradec Králové, na velké části zbylého osmdesátikilometrového úseku pak ještě nezačaly ani výkupy pozemků.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má už jen jedinou možnost, jak frekventovanému provozu na horách předejít – začít stavět D11 od konce. Vláda slibuje, že se u Trutnova začne budovat alespoň krátký, dvacetikilometrový úsek, který odvede dopravu hloub do vnitrozemí.
„I tak to budou náročné závody. Krkonošská etapa je totiž z celé D11 nejkomplikovanější,“ říká Svoboda s tím, že bude zapotřebí postavit mosty a prorazit tunely. Cena plánovaných dvaceti kilometrů by se měla pohybovat okolo 15 miliard korun. „I když se vše vyřeší, problém s dopravou se vlastně jen posune jinam,“ konstatuje redaktor. Dálnice mezi Hradcem Králové a Trutnovem bude chybět minimálně do roku 2024.