Pražský městský soud potvrdil bývalým manažerům pražského dopravního podniku (DPP) Tomáši Petanovi a Janu Suntychovi podmíněné tresty ve výši 2,5 a dvou let za porušení povinností v souvislosti s projektem Opencard. Podle pravomocného rozsudku způsobili postupem při přípravě smluv s firmou Haguess škodu přes 20 milionů korun.
Podmínky pro exmanažery dopravního podniku za Opencard platí
Odvolací senát jim uložil povinnost uhradit DPP 350 tisíc a 250 tisíc korun, se zbytkem nároku soud podnik odkázal do občanskoprávního řízení.
„Nebyli to oni, kdo byl iniciátorem celé kauzy Opencard. Je jasné, že ta věc byla dojednána už mezi firmou Haguess a pražským magistrátem,“ připustil předseda senátu Jan Kareš.
„Nicméně druhou věcí je, jakou měli obžalovaní povinnost jako odpovědní manažeři: měli povinnost prověřovat podmínky, které si firma Haguess dávala. Přitom bylo markantní, jak moc byla Haguess zvýhodněna, v dopravním podniku se o tom mluvilo,“ upozornil.
Soudce: Obžalovaní nebrali žádné provize
Podmíněné tresty jsou podle Kareše přiměřené. „Dopravní podnik byl předchozím jednáním magistrátu do této situace vmanipulován přijetím Opencard. Navíc to ani nevypadá, že by obžalovaní byli zapojeni do nějakého korupčního jednání v tom smyslu, že by brali nějaké provize,“ vysvětlil, proč nebylo na místě uložit nepodmíněný trest odnětí svobody.
Petana byl ředitelem úseku služeb, Suntych vedoucím jednotky IT. Podle obžaloby v roce 2007 doporučili uzavřít smlouvu s firmou Haguess na dodávku softwaru, ač předtím nestanovili předpokládanou hodnotu zakázky, nezjišťovali obvyklou cenu dodávky ani neporovnali obdobné zakázky realizované v ČR.
Přitom prý byli srozuměni s tím, že cena navržená firmou je značně nadhodnocená a smlouva je pro podnik ekonomicky nevýhodná.
O rok později prý obdobně postupovali při přípravě další smlouvy o dodávce softwaru DOS – dopravně odbavovacího systému. Ten byl potřeba, aby mohla být karta Opencard využívána jako jízdní doklad.
Magistrát podle soudce donutil DPP, aby Opencard využíval jako jízdenku
„Magistrát donutil dopravní podnik, aby tu kartu využil jako jízdenku, když se nesetkala u Pražanů s ohlasem,“ shrnul situaci Kareš. Připomněl, že za projekt opencard byl odsouzen k 3,5 roku vězení exšéf magistrátního IT odboru Ivan Seyček, a to stejně jako Petana se Suntychem za porušení povinnosti při správě cizího majetku.
Proti původnímu verdiktu Obvodního soudu pro Prahu 9 se odvolali všichni aktéři řízení - státní zástupce, který pro Petanu požadoval přísnější trest, oba exmanažeři, kteří se cítí nevinní, i dopravní podnik, jemuž vadilo, že soud Petanovi se Suntychem neuložil povinnost nahradit škodu. Odvolací senát nyní vyhověl jen protestu DPP, a to pouze částečně. Ostatní odvolání jakou nedůvodná zamítl.
Muži musí uhradit částku odpovídající pětinásobku jejich manažerských platů
Soud poukázal na to, že Petana se Suntychem nebyli „žádní referentíci“, ale manažeři, kteří si měli udělat potřebné rešerše a dbát na uzavírání smluv s rozumnými cenami. Mohli tak předejít minimálně třicetiprocentnímu navýšení ceny ze strany Haguess.
Senát ale zároveň konstatoval, že by bylo přemrštěné, kdyby měli muži hradit celou výši majetkové škody. Určil jim proto částky ve výši pětinásobku jejich základních manažerských platů.