Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu chybějící části dálnice D3 u Tábora. Úsek ve směru z Mezna na České Budějovice je dlouhý necelých pět set metrů. Vede kolem motocentra, o jehož pozemky se vedl dlouholetý spor, který bránil dokončení úseku. Hotový bude podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) za čtyřicet dní. Náklady jsou téměř dvanáct milionů korun bez DPH. V současnosti se tam jezdí ve zúžených pruzích.
Po letech sporů začala stavba úseku dálnice D3 u Tábora poblíž motocentra
„Je to neuvěřitelný příběh, který v České republice nemá obdoby, opravdu se jedná o velmi krátký úsek,“ komentoval šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Přesněji chybí pouhých 460 metrů na obchvatu Tábora. Dálnice je tam v provozu od konce roku 2007, ovšem kromě půlkilometrové části. „Tam se odehrávala obrovská desetiletá právní bitva,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Na začátku byla chyba stavebního úřadu v Táboře z konce devadesátých let. Původně dočasnou stavbu soukromého motocentra u budoucí autostrády tehdy povolil jako trvalou.
„Více než čtyři tisíce dnů probíhaly různé spory, teď během čtyřiceti dnů by stavba měla být hotová a sloužit veřejnosti,“ řekl Kupka. Staveniště se předávalo ve čtvrtek. ŘSD loni zažádalo o vyvlastnění pozemků motocentra. Majitelé s tím nesouhlasili, rozhodnutí označovali za nepřiměřené a protiústavní.
Ústavní soud ale v listopadu odmítl stížnost Pavla Bratránka a společnosti Taartrade. ŘSD pak požádalo ministerstvo dopravy o obnovu stavebního řízení a povolení získalo letos v květnu. Letos na jaře pak uzavřelo smlouvu na dostavbu této části dálnice se společností PORR, která chybějící úsek postaví za 11,8 milionu korun bez DPH.
Bratři Bratránkovi a firma Taardtrade ale stále v motocentru podnikají. Zatím dostali pětimilionovou zálohu. Pavel Bratránek, majitel motocentra, a Pavel Hrubeš, majitel firmy Taartrade, přišli také na zahájení zmíněného úseku a poukazovali na to, že během téměř dvou let nedostali od státu zaplaceno.
„Teď jsem se dostal do situace, kdy na mě leží žaloba na obvodním soudu, abych vyklidil budovy. Já už bych tady dávno nebyl, kdybych je měl za co vyklidit. Za tu zálohu si tak možná koupím pozemek, rozhodně ne funkční servis,“ postěžoval si Pavel Bratránek.
Původní nabídka ŘSD byla devatenáct milionů. Rozhodnutí o vyvlastnění přiznalo jednatřicet milionů. „Ale vlastníci pozemků nesouhlasí s touto hodnotou, rozhodnutí napadli a budeme čekat, jak to dopadne, a my tu částku uhradíme okamžitě tak, jak bude rozhodnuto,“ avizoval Kupka.
Poslední část jihočeské dálnice Kaplice-nádraží až Nažidla začne ŘSD stavět 28. června. Úsek je dlouhý dvanáct kilometrů. Stavět bude sdružení firem MI Roads za 4,3 miliardy. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla pokračují přípravné práce na středočeské části dálnice D3 a zahájit práce by silničáři chtěli v letech 2027 až 2028.