Spor o vyvlastnění pozemků a staveb na nich dlouho komplikoval dostavbu dálnice D3 u Tábora. Teď to vypadá, že by se s rozšířením dálnice mohlo začít. Jeden z provozovatelů motocentra, které stojí v místě plánovaného rozšíření, se sice stále odmítá vystěhovat, přestože vlastníkem už je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a dokončení procesu komplikuje ještě plynová stanice na pozemku. Stát přesto věří, že se spor chýlí ke konci.
Stát už chystá rozšíření D3 u Tábora. Věří, že problémy s pozemky se chýlí ke konci
Stát se motocentrum snaží vyvlastnit, aby mohl dálnici dokončit. Spor trvá dvacet let a až loni se posunul. „My vlastníme kompletní pozemky pod motocentrem, vlastníme kompletní motocentrum, co se týče budov,“ uvedl Radek Mátl, šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Přesto ŘSD nemůže rozšířit úsek na čtyři pruhy. Proti je jeden z provozovatelů motocentra. „V katastru jsem zapsaný jako vlastník nemovitosti,“ upozorňuje Pavel Bratránek. Jeho bratr, s kterým firmu zakládal, už na majetku netrvá. „Já jsem se podrobil kompletně rozsudku budějovického správního soudu, proti kterému jsem nepodal vůbec žádné odvolání,“ potvrzuje druhý z provozovatelů Petr Bratránek.
Jenže proces vyvlastňování má nedostatek. Jde o čerpací stanici na plyn, která se na pozemku nachází. „V roce 1998 toto bylo možné, že si mohla žena postavit stavbu na mém pozemku. Do dnešního dne má jednoho jediného majitele,“ říká Petr Bratránek. „A tím je moje žena.“
Ředitelství silnic a dálnic teď čeká každým dnem, že krajský úřad i stanici na plyn vyřeší, a už chystá rozšíření dálnice. „Už vypisujeme výběrové řízení na zhotovitele, tak aby ty práce mohly být provedeny hned začátkem stavební sezony roku 2024,“ přiblížil Mátl.
Vyhlídky na podnikání v motocentru jsou tak čím dál beznadějnější. „Já vlastně nemůžu nic objednat, nic koupit, protože já nevím, kde budu za týden. Nevím, co budu dělat, půjdu na pracák nebo nevím,“ komentuje situaci provozovatel servisu Pavel Bratránek. Uvažuje, že pokud se bude muset vystěhovat, obrátí se na mezinárodní soud.