Plzeň chce kvůli novému depu zprivatizovat část dopravních podniků

Plzeň - Nové depo pro autobusy a trolejbusy nutně potřebuje dopravní podnik města Plzně. A tak se radní rozhodli k radikálnímu kroku. Prodají část městských podniků soukromému investorovi, který depo postaví a město ho pak bude splácet. Výběrové řízení se už chýlí ke konci. Jenže podle opozice jde o velmi riskantní krok, který město zadluží na několik desítek let a ohrozí tak fungování dopravních podniků i ceny jízdného pro cestující.

Depo plzeňských městských dopravních podniků je v havarijním stavu již řadu let. Stavba nového se plánovala už v 80. letech. Teď už je situace kritická a město ji musí řešit. Pomoci má soukromý investor. Ten by depo postavil a odkoupil by i technickou základnu, která zajišťuje údržbu vozů.

Plán radnice má ale i své kritiky. „Pod novou firmu by přešlo asi 240 zaměstnanců. Není tady záruka, jak dlouho ta firma vydrží,“ myslí si předseda odborového svazu plzeňských dopravních podniků Jaroslav Forejt.

2 minuty
Reportáž Mirky Vildové
Zdroj: ČT24

Tvrdě proti je i městská opozice. „Nám se nelíbí především ten finanční objem, ten je v současné době pro město neproveditelný,“ říká předseda zastupitelského klubu TOP 09 Michal Vozobule. Pokud radnice na spolupráci se soukromým investorem přistoupí, podepíše smlouvu na 29 let a každý rok bude splácet 120 až 150 milionů korun. „Poškodí to město na příštích třicet let,“ přidává se jeho spolustraník a předseda kontrolního výboru plzeňského zastupitelstva Ondřej Ženíšek.

Radní ale trvají na svém. Analýza projektu už stála město více než 6 milionů a podle jejích výsledků je varianta spolupráce se soukromým investorem nejvýhodnější. Navíc splácet se začne, až bude nové depo hotové – tedy až za čtyři roky. Na zakázku už běží druhé kolo výběrového řízení. Do užšího výběru postoupily dvě firmy - Metrostav a plzeňská Škodovka. Podrobně zpracované nabídky obou firem bude mít město k dispozici 6. února.

Načítání...