Na Trojský most čekala Praha 40 let, „už“ je tu

Praha – Přes Vltavu se v Praze opět klene osmnáct mostů, po kterých je možné přejít z jednoho břehu na druhý. Po sobotním slavnostním otevření se dnes dopravě otevírá dlouho odříkaný Trojský most – náhrada pověstného tramvajového „Rámusáku“, kapacitní příjezdová cesta do zoologické zahrady, která odlehčí magistrále a v budoucnu také přivaděč k tunelu Blanka. Součástí projektu tunelového komplexu most je, nakonec se však otevírá dva měsíce před plánovaným otevřením samotného tunelu. I tak má velké zpoždění.

Jak se k 6. 10. mění pražská MHD

Otevření Trojského mostu umožňuje návrat tramvajové linky 17 do obvyklé trasy k Vozovně Kobylisy. Linka 3, která ji poslední rok částečně nahrazovala, bude naopak opět končit již u metra v Kobylisích. Svoji trasu mění také autobusová linka 112 (Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada – Podhoří). Nově bude jezdit přes Trojský most. Bez vztahu k Trojskému mostu potom dopravní podnik zavádí midibusovou linku 294 z Florence k nemocnici Pod Petřínem se zastávkami např. na Petrském, Staroměstském a Malostranském náměstí.

Otevření nejnovějšího pražského mostu se dnes obnovuje tramvajové spojení Holešovic a Troje, současně je možné dojet autem, na kole či dojít pěšky od holešovického nádraží k ústí tunelu Blanka (resp. tunelového úseku Bubeneč) – toho času ještě zavřeného – a odtud pokračovat například k zoologické zahradě. Nový most tak odlehčí nedalekému mostu Barikádníků a měl by posloužit jako hlavní přivaděč k tunelu z centra Prahy.

  • S problémy se dnes dopoledne potýkali řidiči. Kolony se podle dispečerky Ústředního automotoklubu utvořily v ulici Pod Lisem na trojském břehu u nájezdu na most. Na holešovickém nájezdu se prý kolony netvořily, auta však stála v ulici Vrbenského v Holešovicích.

Jiný most než ty předchozí

Trojský most je mezi svými „kolegy“ – pražskými mosty – nepřehlédnutelný. Původně tomu tak být nemělo, vedení města však vyhlásilo architektonickou soutěž, po které změnilo zadávací podmínky. Plánovaná podoba Trojského mostu se tak výrazně změnila a celé dílo postavené podle návrhu architektů také podražilo. Původní verze měla stát necelou půlmiliardu, nakonec město za most zaplatilo zhruba miliardu celou.

Výsledkem je obloukový most s dolní mostovkou. Její deska je uložena na prefabrikovaných předpjatých příčnících zavěšených ocelovými táhly do obloukových nosníků. Již před dokončením se most stal nepřehlédnutelnou dominantou vltavského údolí.

Trojský most

  • ocelový síťový obloukový most silniční a tramvajový
  • postaven v letech: 2010–2014, otevřen 6. 10. 2014
  • autoři návrhu: Roman Koucký, Libor Kábrt, Jiří Petrák, Ladislav Šašek
  • rozpětí konstrukce: 200,4 m
  • výška oblouku: 20 m
  • šířka: 36,2 m
Trojský most
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš
Trojský most
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Na nástupce „Rámusáku“ čekala Praha celý rok

Když pražský dopravní podnik přesně před rokem končil provoz na jeho přechůdci, pontonovém mostu známém jako „Rámusák“ (čtěte zde), rozhodně neočekával, že dostavba nového mostu, který umožní obnovit tramvajové spojení, potrvá tak dlouho. Původní termín otevření byl na konci dubna, mluvčí Metrostavu tehdy zdůrazňoval, že se tak stane, i kdyby se stavba navazujícího tunelu nakonec zdržela.

Spory mezi stavební firmou a Prahou, které se týkaly nutných změn projektu, proplacení dluhů a především otázky, zda jsou vzájemné smlouvy platné, však vedla až k přerušení veškerých stavebních prací na celém komplexu Blanka včetně doprovodných staveb. V dubnu resp. květnu tak nebyl stav nového mostu o mnoho jiný než v říjnu. Nakonec rozhodčí soud stanovil, že Metrostav má Blanku dokončit, což se stalo. Zatímco otevření Blanky ještě není možné, protože ještě neskončilo osazování technologií, Trojský most již vstupuje do provozu.

Poslední tramvaj projede po Rámusáku 7. října 2013
Zdroj: Radana Slaninová/ČTK

Trojský most v Praze býval, na nový čekala od 70. let

I když Trojský most stojí na místě, kde v minulosti bylo pouze bezejmenné tramvajové provizorium (tj. již zmíněný „Rámusák“, jak se mu přezdívalo), nejde o první Trojský most, který Praha poznala. Tento název totiž do roku 1945 nesl most spojující Holešovice a Troju poněkud východněji. Na památku bojů, které na něm probíhaly během Pražského povstání, však byl potom přejmenován na most Barikádníků. Tento název nese i nový most postavený na jeho místě v 70. letech.

S tím, že na místě nového Trojského mostu nový most skutečně vznikne, se ale počítalo od chvíle, kdy byl zrušen starý most Barikádníků a zrušena tramvajová trať přes Pelc-Tyrolku. Pontonový most byl vždy považován za dočasnou náhradu, ačkoli na stavbu jeho trvalé náhrady se dlouho nedařilo nalézt politickou vůli a peníze. Dnes se tak uzavírá nejenom jedna z kapitol románu známého jako stavba Blanky, ale také mnohem delší příběh odříkaného mostu a provizorních náhrad.

2 minuty
Po Trojském mostě už se znovu jezdí
Zdroj: ČT24

Pražské mosty přes Vltavu od nejstaršího k nejnovějšímu

1. Karlův most

  • kamenný most z let 1357–1402, nahradil pobořený Juditin most
  • pro pěší; spojuje Staré Město a Malou Stranu

2. Negrelliho viadukt

  • kamenný most z let 1846–1850
  • železniční; spojuje Karlín, Štvanici a Holešovice

3. Palackého most

  • kamenný most z let 1876–1878
  • silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Smíchov

4. Most Legií

  • kamenný most z let 1898–1901, nahradil řetězový most císaře Františka I. z roku 1841
  • silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Malou Stranu

5. Vyšehradský most

  • ocelový most z roku 1901, nahradil jednokolejný most obdobné konstrukce z roku 1871
  • železniční; spojuje Výtoň a Smíchov

6. Štefánikův most

  • současný železobetonový most postaven 1949–1951, nahradil řetěžový most císaře Františka Josefa I. z roku 1868
  • silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice

7. Čechův most

  • železný most z let 1905–1908
  • silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice

8. Hlávkův most

  • železobetonový most z let 1909–1912
  • silniční a tramvajový; spojuje Karlín a Holešovice

9. Mánesův most

  • betonový most z let 1911–1914, nahradil Rudolfovu lávku
  • silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Malou Stranu

10. Libeňský most

  • betonový most z let 1924–1928, nahradil dřevěnou lávku z roku 1903
  • silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Libeň

11. Jiráskův most

  • železobetonový most z let 1929–1933
  • silniční; spojuje Nové Město a Smíchov

12. Branický most („most inteligence“)

  • železobetonový most z let 1949–1955
  • železniční a pro pěší; spojuje Braník a Chuchli

13. Most Závodu míru

  • železobetonový most z roku 1964, nahradil Zbraslavský most z roku 1896
  • silniční; spojuje pravobřežní a levobřežní část Zbraslavi

14. Holešovický most

  • betonový most z let 1966–1975
  • železniční; spojuje Holešovice a Libeň

15. Most Barikádníků

  • železobetonový most z let 1972–1980, nahradil Trojský most z roku 1928
  • silniční; spojuje Holešovice a Libeň

16. Trojská lávka

  • visutá lávka z let 1982–1984, nahradila pobořený most z roku 1976
  • pro pěší; spojuje Bubeneč a Troju, nepřekonává však celou řeku

17. Barrandovský most

  • betonový most z let 1978–1988
  • silniční; spojuje Braník a Hlubočepy

18. Komořanský most

  • železobetonový most z let 2006–2010
  • silniční; spojuje Komořany a Lahovice

19. Trojský most

  • ocelový obloukový most z let 2010–2014
  • silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Troju

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...