Lodí z Budějovic do Týna, člunem až do Hamburku. Vltavská vodní cesta se prodlužuje

6 minut
Události v regionech: Menší plavidla mohou plout z Budějovic až do Hamburku
Zdroj: ČT24

První lodi s cestujícími vyplují po Vltavě z Týna nad Vltavou až do Českých Budějovic. Vodohospodáři odpoledne otevřou pro plavbu nové zdymadlo v Hněvkovicích. Díky němu je Vltava nově splavná od Budějovic až po orlickou přehradní hráz. Plavební komora zároveň spojuje již dříve splavněné úseky u krajského města a u Týna nad Vltavou.

Vltavská vodní cesta začíná pod českobudějovickým Dlouhým mostem. Do pátku bylo ale možné plout pouhých 33 kilometrů na Hněvkovickou přehradu. Od sobotních 15 hodin to ale platit přestane. Splavných bude již více než sto kilometrů až na Orlickou přehradu.

„Menšími loděmi do šířky 3 metrů a hmotnosti 3,5 tuny se dostanete dokonce až do Prahy, protože tyto lodě jsou schopny překonat přehradní hráze Slapy a Orlík,“ upozornil zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Etapy splavnění střední Vltavy
Zdroj: ČT24/ŘVC ČR

Poslední překážka: týnský most

Větší lodi mají cestu otevřenou zatím z krajského města po orlickou přehradu, ovšem s jednou výhradou. Překážku představuje historický most v Týně nad Vltavou, mezi jehož konstrukcí a hladinou Vltavy jsou jen tři metry.

Například větší výletní lodi, které se zatím plaví mezi Budějovicemi, Hlubokou a Hněvkovicemi, se pod něj již nevejdou. Potřebují totiž průjezdní výšku 4,5 metru. Problém se týká jak lodí maďarské výroby, tak i těch zkonstruovaných v Brně. 

Podle týnského starosty Milana Šnorka existuje návrh, že by „jedno pole mostu, to bližší k centru města, bylo zdvižné“. Alternativou může být přesun mostu na jiné místo. Majitel společnosti Jihočeská plavební David Machart však zdůraznil, že se omezení v Týně týká jen těch největších lodí, které jsou na horní Vltavě k vidění. „Pro malá plavidla není most žádným problémem,“ ujistil.

Železný most v Týně nad Vltavou
Zdroj: ČT24

Přehrada přerušila běh staletí

Po vodě z Českých Budějovic až do Hamburku – taková plavba je po otevření hněvkovické plavební komory možná, byť zatím pouze pro malé čluny, které se vejdou do výtahu na Orlíku a na návěs za traktorem na Slapech.

Přesněji řečeno, Vltava je znovu splavná. Na tom, aby taková byla, záleželo již Karlu IV., který stanovil, že šířka propustí jezů musí být alespoň 11 metrů, což platí dodnes.

Jak upozornil ředitel společnosti Pražské Benátky Zdeněk Bergman, nařídil zároveň druhý král z Lucemburské dynastie, že „každý, kdo vybuduje překážku na vodní cestě, musí vybudovat proplavávací zařízení a zdarma jez přeplavovat“.

To však už neplatí. Ještě první přehrady vltavské kaskády měly plavební komory, ale když v roce 1949 začala stavba Slapské přehrady, staleté pravidlo o proplavávacím zařízení padlo.

Stavba Slapské přehrady
Zdroj: Bedřich Krejčí/ČTK

Za Karla IV. se po Vltavě plavily hlavně vory. Lodi začaly pravidelně plout po Vltavě nad Prahou v polovině 16. století, kdy začala doprava soli. Proto z řečiště zmizely největší balvany a podél řeky vznikla potahová stezka, protože proti proudu tahali lodě koně kráčející po břehu.

Vltava se mohla pyšnit i první plavební komorou ve Střední Evropě. V roce 1729 vznikla na jezu v Županovicích, ale nedochovala se – dnes je pod hladinou Slapské přehrady. Právě tato přehrada také přerušila staletou vodní cestu a plavbu z jižních Čech do Prahy nadlouho znemožnila.

Hráz mohou překonat pouze malá plavidla, která přetahuje na speciálních podvozcích traktor. Lodní zdvihadlo, o kterém projektanti přehrady uvažovali, dosud nevzniklo. Na Orlíku sice výtah je, ale rovněž jen pro malé čluny.

Za čtyři roky by podle Jana Bukovského mohly začít na obou přehradách stavby nových zdvihadel, která by obsloužila i větší lodi – o délce až 45 metrů a šířce šest metrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 3 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 4 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 6 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 20 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
včera v 13:54

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
včera v 13:44
Načítání...