Zatímco předposlední úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova se už staví, pro ten poslední z Říkovic do Přerova nemá stát vykoupeny všechny pozemky. Prodávat nechtějí hlavně lidé z přerovské části Dluhonice, přes kterou má vést. Žádají, aby se trasa posunula o 150 metrů a vyhnula se jejich obci. Podle ministerstva dopravy je to nemožné. Znamenalo by to zdržení dostavby dálnice o 10 až 15 let. Do Dluhonic kvůli tomu přijel ministr Dan Ťok.
Lidé z Přerova chtějí změnu trasy posledního úseku D1
Stavební úřad už vydal na poslední úsek dálnice D1 z Říkovic do Přerova povolení, stavba patří k prioritám města, kraje i státu. Je důležitá nejen pro dostavbu dálnice, ale také kvůli napojení na areál letiště v Bochoři a vyřešení složité dopravy v Přerově. Předpokládaný termín zahájení úseku je v roce 2018. V územním plánu Přerova je dálnice vyznačena přes dvacet let. Předseda osadního výboru Dluhonic Pavel Ježík tvrdí, že po celou dobu trasu připomínkovali a vznášeli výhrady, ale nikdo je neposlouchal.
Nikdo nás 20 let nevyslyšel
„Problém je, že nejsme samostatná obec, takže nás nikdo nebere vážně. Naše připomínky nevyslyšel ani magistrát,“ uvedl Ježík. Je přesvědčený, že trasa by mohla vést přes brownfieldy a obci se vyhnout. Stačilo by prý posunout ji o 150 metrů.
Dálnice má protnout východní část Dluhonic, zbourat by se měly čtyři domy a hřiště. Podle primátora Přerova Vladislava Puchalského se sice stavba dotkne osady významně, změnit trasu, která prochází velmi komplikovaným územím, je ale nereálné. „Chápu pocity a názory obyvatel Dluhonic. Zároveň je však mým úkolem usilovat o prosperitu Přerova a jsem přesvědčen, že dálnice přinese rozvoj i Dluhonicím,“ uvedl primátor.
Obyvatelé dostanou kompenzace za domy, mají slíbený nový sportovní areál na jiném místě, který by mohl být hotový ještě před zahájením stavby. A podle Puchalského je také v plánu postavit cyklistickou stezku, která propojí místní část s Přerovem.
Ministr i primátor slibují kompenzace
Dluhonice jsou totiž odříznuty od zbytku Přerova už železničním koridorem. Ministr dopravy Dan Ťok řekl, že existují plány na vybudování nadjezdů nad tratí, které by spojení s Přerovem vylepšily. Výkupy prý budou za férovou cenu a stát počítá i s protihlukovými opatřeními.„Uvažovat o změně trasy jakékoliv dálnice je ale neřešitelná věc,“ zdůraznil.
Úřady, které o trase rozhodovaly, vždy jednaly jen s magistrátem. V pátek za lidmi z Dluhonic přijel rovnou ministr. Na setkání s ním, zástupci města a ředitelství silnic a dálnic přišlo asi sto lidí. „Našim zájmem je uklidnit situaci a nedělat z malé části dálnice velký problém pro všechny,“ prohlásil Ťok.
Zbývá vykoupit 20 procent pozemků
Kvůli dostavbě dálnice zřídil magistrát ve městě kancelář, ve které řeší zbývající výkupy pozemků. „Výkup pozemků je základní předpoklad pro zahájení stavby, proto s tím pomáháme. Zbývá asi dvacet procent pozemků,“ sdělil primátor Přerova.
Pokud by se výstavba posledního úseku dálnice výrazně zdržela, byl by to velký problém i pro dopravu v Přerově. Měla by totiž navázat na čtrnáctikilometrovou trasu z Lipníka nad Bečvou do Přerova a odvést dopravu z centra. Část z Lipníka se začala stavět v červenci a hotová má být za tři roky.