Visutá lanovka na Ještěd v Liberci bude mít nejspíš jednu kabinu na dvou lanech a bude prodloužená ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. Pro variantu ve čtvrtek hlasovalo 29 z 32 libereckých zastupitelů. Lanovka je od tragické nehody z října 2021 mimo provoz, předchozích bezmála devadesát let jezdila lanová dráha v kyvadlovém provozu s dvěma kabinami. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) při nejoptimističtějším scénáři očekává, že by nová dráha mohla být v provozu od ledna 2029.
Liberečtí radní hlasovali o lanovce na Ještěd. Vyhrála varianta „tramvaj“
Zastupitelé vybírali ze tří variant pro nynější i prodlouženou trasu. Kromě vybrané varianty a původní kyvadlové přicházela v úvahu ještě oběžná lanovka s malými kabinami. Pro zvolenou variantu s jednou kabinou na dvou lanech přezdívanou „tramvaj“ bylo i 58 procent respondentů ve veřejné anketě, v níž hlasovalo 1668 lidí.
„V dalším kroku bude zpracovávána zadávací dokumentace formou design and build (navrhni a postav),“ řekl primátor. V ideálním případě by výstavba lanovky měla začít v roce 2026.
Podle ekonomické analýzy, která byla součástí podkladů pro zastupitele, by v prvních letech po zprovoznění měla lanovka přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu. V analýze se počítá s cenou pro jednu cestu ve výši 400 korun, pro Liberečany za 200 korun.
Nová lanovka by měla být téměř dvoukilometrová
Návratnost vynaložené investice by měla být mezi třinácti až osmnácti lety s tím, že za roky 2026 až 2045 bude potřeba do lanovky investovat 720 až 772 milionů korun. Samotné budování si vyžádá odhadem 360 až 440 milionů. Kabina pojme až sto lidí, kapacita kabin u kyvadlového provozu byla 35 míst.
Visutá lanovka na Ještěd má v současné trase na délku bezmála 1,2 kilometru, prodloužením ke konečné tramvaje se prodlouží o dalších 770 metrů. Zatím je sice ve vlastnictví Českých drah (ČD), s městem se ale již dopravce domluvil i na ceně, za kterou mu ji prodá. S cenou 34,976 milionu korun souhlasili jak městští radní, tak představenstvo ČD. Zastupitelstvo města by tuto majetkoprávní operaci mělo schvalovat na květnovém zasedání.
Lanová dráha je mimo provoz od konce října 2021, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně patnáct metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla k dolní stanici, zastavit.