Kyvadlová i „tramvaj“. Liberec má šest možností obnovy lanovky na Ještěd

Liberec bude posuzovat šest variant obnovy visuté lanovky na Ještěd, která je mimo provoz po tragické nehodě z října 2021. Vzešly ze studie proveditelnosti. Připomínky a podněty k nim mohou lidé posílat do konce února. Oznámil to primátor města Jaroslav Zámečník (SLK). Odhadované náklady na obnovu lanovky jsou podle navržených variant mezi 290 a 500 miliony korun bez daně. Studii si liberecká radnice objednala u architektů kanceláře SIAL.

„Variant je dohromady šest, z hlediska trasy jsou dvě a z hlediska využitých technologií jsou tři, čili dvakrát tři je šest,“ sdělil za SIAL Zdeněk Dřevěný.

Tři varianty jsou ve stávající trase dlouhé bezmála 1,2 kilometru a tři stejné v prodloužené trase o 770 metrů ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. V jedné variantě se počítá se zachováním kyvadlového provozu dvou kabin, kdy každá pojme padesát nebo sedmdesát lidí. V druhé je navržený oběžný systém s dvanácti či sedmnácti kabinami, kdy každá bude mít kapacitu deset lidí. V třetí variantě – nazývané tramvaj – by byla jedna kabina zavěšená na dvou lanech pro osmdesát nebo sto lidí.

Podle primátora je zatím předčasné říci, která varianta zvítězí. „Samozřejmě mám nějakou osobní prioritu, ale rád bych si vyslechl i občany a další členy rady, abychom si zkusili tak nějak nezávisle na sobě vnímat, co je pro koho nejlepší řešení,“ řekl Zámečník. Liberec pro téma obnovy lanovky vyčlenil speciální prostor na svém webu.

Milan Starec na úterní debatě předal petici se zhruba patnácti sty podpisy za zachování lanovky ve stávající trase v kyvadlovém způsobu dopravy.

Kabinová lanovka na Ještěd patří Českým drahám, které ji ale nadále provozovat nechtějí. „Platí dva roky staré rozhodnutí představenstva, že jsme se rozhodli tu lanovku neobnovovat a neprovozovat jménem Českých drah a že jsme připravení ji prodat. A jediným zájemcem z tržních konzultací je město Liberec,“ řekl člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta.

Podle posudku dopravce má lanovka hodnotu 45 až 46 milionů korun, podle posudku města zhruba sedmnáct milionů. Výslednou cenu by měl určit revizní posudek, na jehož vypracování se dopravce domluvil s městem. „Očekáváme, že do konce února budeme znát výsledek,“ dodal Ješeta.