Červenohorské sedlo (Jeseníky) - Rekonstrukce důležité horské silnice 1/44 přes Červenohorské sedlo v Jeseníkách spojující Šumpersko s Jesenickem zkomplikuje život zejména řidičům. Silnice je uzavřená, objížďka vede ze Šumperku přes Hanušovice, Ramzovou a Lipovou-lázně. Pro kamiony platí delší objízdná trasa přes Bruntál, Vrbno pod Pradědem a Videlské sedlo. Oprava a rozšíření rozbitého a nevyhovujícího úseku plného ostrých zatáček, který vede do sedla z Koutů nad Desnou, bude probíhat mimo zimní období ve třech etapách do listopadu 2016. První etapa, která začala dnes, potrvá šest týdnů.
Jesenické Červenohorské sedlo uzavřela rekonstrukce silnice
Pro silničáře je rekonstrukce osmikilometrového úseku na Červenohorské sedlo (1164 metrů nad mořem) jednou z nejdůležitějších staveb letošního roku. Přirovnávají ji k modernizaci D1, ale s tím rozdílem, že probíhá v horských podmínkách.
Silnice je roky v havarijním stavu. A je také především příliš úzká. V zimě ji často blokují kamiony, které v prudkém stoupání v zatáčkách uvíznou. Součástí rekonstrukce je proto rozšíření cesty až o dva metry nebo vybudování odstavných ploch pro kamiony. „Dojde k významnému rozšíření ve stoupacích pruzích tak, aby se lépe předjíždělo. Pomůže to i zimní údržbě, nebudou už ty dramatické sněhové mantinely, které pro kaminy mnohdy znamenaly stop a uzavření celé silnice,“ vysvětloval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Stavbaři vybudují v náročném svažitém terénu také třináct zárubních zdí o délce dva kilometry a šedesát propustků pro odvedení vod. Mají rovněž opravit most přes Divokou Desnou v Koutech u odbočky na Dlouhé stráně. Práce začaly dnes ráno kácením stromů kolem cesty.
Padnou stovky kubíků stromů
Jde o úsek, který vede k tomuto významnému horskému středisku z jižní strany - od Koutů nad Desnou. Oprava naváže na už dříve dokončenou rekonstrukci silnice z opačné strany - od Bělé pod Pradědem, takže sedlo zůstane přístupné alespoň z jedné strany. Ředitelství silnic a dálnic rozložilo rekonstrukci na tři roky. Vždy od půlky listopadu do poloviny dubna, kdy drsné klimatické podmínky v oblasti nedovolí pokračovat ve stavbě, bude cesta otevřená. Přerušení prací tedy nenaruší rozvinutou zimní turistiku, přístup k lyžařským areálům a oblíbeným běžkařským trasám.
Objížďka pro kamiony má 60 kilometrů
Na trase mezi Jeseníkem a Šumperkem a opačně budou muset řidiči jezdit objížďkou přes Bratrušov, Hanušovice, Jindřichov, Ramzovou a Lipovou-lázně. Například Sabina Škríbková, která bydlí v Jeseníku a pracuje v Loučné nad Desnou, má teď z cestování obavy. Na objížďkách najede asi o deset kilometrů více. „Mám strach, jestli když napadne sníh, se vůbec do práce či z práce dostanu. Cesta přes kopec, kterou budu muset jezdit, není moc upravovaná,“ líčila. Delší objízdnou trasou, přes Bruntál, Vrbno pod Pradědem a Videlské sedlo, budou jezdit řidiči kamionů vyšších než 3,9 metrů. Cesta se jim prodlouží asi o šedesát kilometrů.
Ředitel olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka informoval, že zakázku získalo sdružení firem Metrostav a Kareta, které přišlo s nejnižší cenou - 249 milionů bez DPH.