Brněnský dopravní podnik začal zkoušet první autobus s klimatizací. Letní sezonu ale nestihne, dvacet tři nových autobusů nasadí do konce roku. V jiných velkých městech je přitom doprava klimatizovanými vozy už poměrně běžná.
Brno zkouší první klimatizovaný autobus. V jiných městech jezdí běžně
Upravený autobus s nainstalovanou klimatizací začal nyní jezdit po brněnských zastávkách. Dopravní podnik s ním testuje regulaci vzduchu ve veřejných vozech. Klimatizace totiž bude do konce letošního roku i v dalších autobusech městské hromadné dopravy.
Díky evropské dotaci ve výši 411 milionů korun nakoupí brněnský dopravní podnik šedesát nových klimatizovaných autobusů na zemní plyn. Prvních dvacet tři z nich by mělo vyjet do konce roku, v létě ještě nebudou. V tramvajích se zatím s klimatizací nepočítá.
Zlín měl první klimatizaci už v roce 2012
Další dopravní podniky ve velkých městech už vozy s klimatizací mají. U Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice je to asi čtvrtina vozidel společnosti. Klimatizaci má 15 trolejbusů a osm autobusů. A firma plánuje nákup dalších. První autobusy s klimatizací pořídila zlínská společnost už v roce 2012.
V Praze má z celkového počtu 1180 autobusů klimatizaci 52, klimatizovaná tramvaj je každá desátá. Jejich počet by se podle dopravního podniku měl příští rok navýšit téměř o polovinu.
Nové vozy podnik v posledních letech pořizoval z tendru, jehož zadávací dokumentace v roce 2007 kvůli úsporám klimatizaci pro pasažéry nepožadovala.
Nakupovat chce i Praha
„V té době to nebyl ani požadovaný standard. U všech nových tendrů na nákup autobusů se počítá s celovozovou klimatizací,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.
Počty klimatizovaných tramvají narůstají rychleji. Před rokem a půl jich bylo zhruba 30, nyní se cestující ochladí v 84 nízkopodlažních vozech typu Škoda 15T ForCity. Dalších 41 klimatizovaných tramvají má dopravní podnik dostat do konce příštího roku.