Živé airbagy made in Turkey

Když se v českých médiích objevila zpráva o nehodě polské dodávky, ve které zahynulo osmnáct lidí, hned mě napadlo, že ač je to zpráva šokující, pro nedbalce na cestách varovná a pro naše média (smutně) senzační, v Turecku by se jistě minula účinkem. Nebudu se tu rozepisovat o tureckém řízení, jehož hlavním rysem je důsledná nedůslednost v dodržování jakýchkoli dopravních předpisů. Zarážející je spíš ignorance nebo možná odevzdání se osudu (či do rukou božích, pokud to není jedno a totéž) většiny řidičů při zajištění bezpečnosti vlastní i spolucestujících.

Je zcela běžné vidět děti poskakovat po celém autě. Ne, nesesedly z autosedačky, prostě ji nemají. Auto s nimi na cestě často i myškuje, stále brzdí, řidič se chová turecky normálně. Na sedadle spolujezdce se dětem, jak víme, líbí, takže tam sedávají ty už školou povinné, ale i batolata na klíně dospělého. A do kufru hatchbacků a kombíků se přece krásně vejdou i dva dospělí, případně jeden s několika potomky, aby je trochu přidržoval, tak proč toho nevyužít. To pak má člověk ve svátek před zábavným parkem dojem, že se tam natáčí komedie – z jednoho auta se přece NEMŮŽE vysoukat tolik lidí! V neděli odpoledne ve vozech nebývají jen lidé, ale i vajíčka, zelenina, ovoce a kdo ví co ještě dovezeného z venkova nebo nakoupeného cestou… 

Není neobvyklá podívaná na větší dodávku jedoucí s pootevřenými zadními dveřmi, kterými vidíte polehávající, svačící či jen tak bloumající lidi, většinou dělníky nebo zemědělce. O bezpečnostních pásech netřeba mluvit – i u nás trvalo celkem dlouho, než všichni pochopili (pochopili?) nezbytnost jejich zapínání. 

Mnohé meziměstské čtyřproudovky tu vedou obcemi, kde bývají světelné křižovatky, aby se aspoň částečně předešlo nehodám. Na červenou tam spontánně zastaví minimálně polovina vozidel, a pak za nimi snad i ti ostatní. Na takovém místě jsem nevěřila svým očím. Mini-dálnici přejela motorka, na které seděli za sebou řidič, tak osmiletý kluk a žena s kojencem v levé ruce - pravou mu upravovala zavinovačku. Jeli na poslední chvíli, měli už červenou. Pojízdná motorka = rodinný vůz. Víte, že do sajdkáry se vejdou nejen maminka a synek, ale i dvě tetičky? Jeden známý (cizinec) se tak někoho zeptal: „Kolik let je vašemu airbagu?“, což tázaného samozřejmě urazilo, ale i přes hrůznou cyničnost otázky je to tu všední realita. Přitom mají Turci děti velmi rádi! 

Se zvýšením počtu obyvatelstva, jeho životní úrovně a rychlým ekonomickým vývojem se samozřejmě jako jinde rapidně zvýšil počet aut a tedy i nehod. Například v Ankaře je registrovaných vozidel nejvíc na osobu, má ho tu teoreticky každý čtvrtý včetně kojenců. Podle oficiálních statistik zemře na tureckých silnicích ročně 4000 osob a asi 140 000 je při nehodách zraněno. V létě se jedná o desítky nehod denně a za ty tři měsíce loni v Turecku zemřelo 930 lidí a přes 50 600 bylo zraněno, nehod bylo hlášeno 27 000 (policie se tu ovšem volá i k nejmenšímu škrábnutí.) Podle některých vyjádření úřadů v tisku lidé v té době méně dodržují pravidla kvůli vysokým teplotám a zvýšené vlhkosti, celkem absurdní argumentace při alespoň minimální znalosti zdejších dopravních zvyklostí. To se mi spíše zdá logické svalit něco takového na ramadánový půst, zvlášť když připadne na horké období srpna a září jako letos, než na vlhkost vzduchu, která mimochodem není ve vnitrozemí nijak vysoká. 

Podíváte-li se na mapu nehodovosti v Turecku, snadno podle ní poznáte regiony „dopravně zaostalejší“, tudíž v tomto ohledu šťastnější – čím dál na východ, tím je jich víc. Města, jejichž jména se vybaví u nás i tomu, kdo se o tuto zemi zajímá pouze jako běžný turista, jsou nejrizikovější – Istanbul a Ankara (14 až 17 tisíc zraněných a mrtvých ročně), Adana, Antalye, Bursa , Izmir, Konya… 

Taky si vzpomenete na zprávu z konce září o Češích zraněných v tureckém autobuse u Side u Alanye? Místní nehody se objevují jako důležitá zpráva především v tisku zemí, ze kterých jsou nebo byli jedoucí turisté. V tureckém je najdete někde schované, jakoby nebyly. Při svých pravidelných letních rodinných anabázích přitom Turci žijící v západní a severní Evropě neřídí hůř než ostatní, ale u tureckých hranic se mění a řídí tak, jak jsou tu zvyklí a jak – skutečně! – to od nich ostatní očekávají. 

Ano, já tu řídím také, napůl po turecku, ale s dětmi v sedačkách jako většina cizinců. A vím, že až pojedu do Čech, budu fandit každé policejní kontrole, kterou potkám. Po nějakou dobu ze mě bude jeden z naprosto nejvzornějších českých řidičů.

  • Doprava v Turecku autor: ČT24, zdroj: www.monca.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1661/166060.jpg
  • Auta blokují ulici v Ankaře autor: Margarita Troševa, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2044/204352.jpg
  • Ankara je plná aut autor: Margarita Troševa, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2044/204351.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
před 23 hhodinami

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...