Praha – Vláda dnes schválila směrnici, která umožní českým televizím ukazovat ve svých filmech či seriálech výrobky konkrétních značek jako propagaci firem. Novou formu reklamy, takzvaný product placement, kabinet přijal v rámci české verze evropské směrnice o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Informoval o tom server Lidovky.cz. Komerční stanice Nova i Prima už dřív oznámily, že novou formu reklamy chtějí brzy začít využívat.
Vláda povolila reklamu ve filmech
Diváci musejí být na začátku nebo konci pořadu výslovně upozorněni, že se ve filmu či seriálu propagují konkrétní výrobky. Produkt placement umožňuje, aby byly výrobky přirozenou součástí děje. To však neznamená, že by se o nich samoúčelně mluvilo a tak se výslovně nabádalo k jejich koupi.
Product placement ale nesmí být součástí pořadů pro děti. Zakázán je i v případě cigaret a tabákových výrobků i léků jen na předpis.
Vláda dnes také vyzvala poslance, aby zmiňovanou evropskou směrnici přijali ve zrychleném čtení ještě před říjnovými sněmovními volbami. Česko ji musí stejně jako ostatní země Evropské unie zavést do svého práva nejpozději v prosinci.
Regulace zamíří na internet
Směrnice o audiovizuálních mediálních službách se regulace, jaká se dnes vztahuje na klasické televizní vysílání, rozšiřuje i na video na internetu. Podle EU proto, aby televizní vysílání nebylo proti zatím neregulovanému videu na webu v nevýhodě a aby i na internetu byli chráněni spotřebitelé. Nově tak třeba poskytovatelé klipů obsahujících pornografii a hrubé samoúčelné násilí budou muset zajistit, aby si taková webová videa nemohly volně prohlížet děti.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, jež dosud dohlížela na televize a rádia, začne regulovat i video na webu. Zároveň ale zákon dává internetovým médiím možnost ustavit si samoregulační orgány, k jejichž názorům bude muset rada při udělování sankcí přihlížet. Weboví vydavatelé a inzerenti si už takovou komisi ustavili.