V amsterdamském Rijksmuseu začala první fáze dosud nejrozsáhlejší restaurace obrazu Noční hlídka nizozemského malíře Rembrandta van Rijna. Práci expertů ve speciálním skleněném ateliéru budou moci sledovat návštěvníci muzea, ale také kdokoli jiný skrze webové stránky instituce. Restaurátoři budou na plátně vysokém 3,8 metru a širokém 4,5 metru pracovat několik let, uvedla agentura AFP.
V Amsterdamu začala restaurace Rembrandtovy Noční hlídky. Dohlížet může každý
Více než dvacet odborníků bude dílo z roku 1642 nejprve zkoumat za pomoci nejmodernějších technologií, které jim umožní detailně zmapovat stav malby i chemickou skladbu použitých barev. Výsledkem tohoto zkoumání bude plán pro samotnou obnovu obrazu.
Pracovníci muzea nejslavnější Rembrandtovo dílo před zahájením výzkumu vyjmuli z rámu a umístili na speciální konstrukci, kolem níž vybudovali průhlednou skleněnou komoru. Celá operace muzeum přijde na miliony eur. Náročné přípravné práce zachycují časosběrná videa na webu Rijksmusea nebo na serveru YouTube.
První restaurace po čtyřiceti letech
Ředitel amsterdamského muzea Taco Dibbits před novináři prohlásil, že Noční hlídka „patří celému světu“ a že veřejnost má právo vidět, „co s obrazem děláme“. Plátno bylo naposledy restaurováno před více než čtyřiceti lety, když jej v roce 1975 nožem poškodil psychicky narušený muž. Experti v poslední době konstatovali, že barvy v některých místech obrazu znatelně blednou, a muzeum jim chce nyní vrátit původní lesk.
„Výzkumná fáze potrvá přibližně rok. Pak budeme moci vypracovat plán obnovy a to bude další fáze restaurace,“ řekla agentuře AFP Petria Nobleová, která vede oddělení restaurace maleb. Na otázku, zda pro ni bude práce před zraky návštěvníků stresující, odpověděla, že zpočátku určitě. „Ale po týdnu už bude tým zvyklý na to, že ho pozorují. Všichni se soustředí na obraz nebo na nástroje, které používají,“ dodala.
Denní, ne noční hlídka
Rijksmuseum každoročně navštíví přes dva miliony lidí a Rembrandtova Noční hlídka je umístěna v srdci zdejších obrazáren. Barokní obraz znázorňuje amsterdamskou milici vedenou kapitánem Fransem Banningem Cocqem, jenž dává svému poručíkovi Willemu van Ruytenburchovi povel k odchodu.
Dnešní název plátna vznikl pod dojmem, že zachycuje noční scénu, což bylo způsobeno dodatečným tmavým nátěrem. Po jeho sejmutí se zjistilo, že jde o denní, nikoliv noční výjev. Původní název obrazu byl Posádka kapitána Franse Banninga Cocqa a poručíka Willema van Ruytenburcha.