Úspěch Ropáků zopakovala Dcera. Studentka FAMU převzala studentského Oscara

Studentka pražské FAMU Daria Kashcheeva převzala v Los Angeles studentského Oscara. Porotu zaujala loutkovým příběhem Dcera. Prestižní ocenění za nejlepší zahraniční snímek získal student této filmové školy po třiceti letech.

Počin Darie Kashcheevy zvítězil v konkurenci více než šestnácti set studentských snímků z celého světa. V autobiografickém příběhu vypráví autorka o vztahu otce a dcery, kteří k sobě přes veškeré vzájemné nepochopení nakonec naleznou cestu.

Filmařka je občankou Ruské federace, původně pochází z Tádžikistánu. Do České republiky se odstěhovala spolu s manželem, aby zde studovali film. „Rozhodli jsme se, že zkusíme žít v jiné zemi a změníme naše profese. Bylo to pro nás těžké, nebyli jsme si jisti, jestli jsme udělali správné rozhodnutí,“ svěřila se ve své děkovné řeči. Dodala, že získání studentského Oscara pro ni bylo potvrzením, že se rozhodli správně. Telefonát o výhře prý obdržela téměř na den přesně po pěti letech od příjezdu do Česka. 

Při slavnostním ceremoniálu poděkovala také FAMU, že jí dala příležitost a podporu film vytvořit. Režisér a scenárista Philip Lord, mimo jiné držitel Oscara za „animák“ Spider-Man: Paralelní světy, který Kashcheevě ocenění předával, jí poděkoval, že svou tvorbou navázala na velkou tradici českého animovaného filmu.

Při výrobě Dcery zvolila Kashcheeva – která se ujala téměř všech tvůrčích profesí, střih svěřila manželovi Alexanderu Kashcheevovi – novátorskou techniku. Aby docílila velmi realistických záběrů loutek, natáčela je pomocí ruční kamery. A nepoužívala žádné digitální triky. Inspirací jí prý byly autorské počiny Larse von Triera nebo bratrů Dardennových. Výroba patnáctiminutového filmu trvala asi rok a půl, autorka sama čtyři měsíce vyráběla kulisy a loutky a čtyři měsíce animovala.

„Je to takový dvojitý pocit. Zároveň se bojím a zároveň mě to povzbuzuje a inspiruje,“ reagovala v září na oznámení o výhře studentského Oscara. Je si vědoma, že její další práce bude spojena s větším očekáváním. Na další snímek napsala prý námět už před více než půlrokem.

Do kin společně s Ropáky

Podobný úspěch se naposledy podařil před třemi dekádami Ropákům, které natočil jako svůj absolventský počin Jan Svěrák. Před dvěma lety sice slavila na studentském Oscarovi úspěch Marie Dvořáková s filmem Kdo je kdo v mykologii, nesoutěžila ale „za Čechy“, protože tímto titulem reprezentovala americkou školu.

Děkan FAMU Zdeněk Holý předpokládá, že by se vítězná Dcera mohla v tuzemských kinech promítat právě spolu s Ropáky. Mystifikační pseudodokument o novém živočišném druhu, který se živí ropou, by měl projít digitálním restaurováním do konce roku. Ekologické téma navíc podle Holého dělá z filmu i po třiceti letech stále aktuální příspěvek. 

21 minut
Přehrajte si: Ropáci Jana Svěráka
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...