Šestnáct let prožil na prknech brněnského divadla Oldřich Nový. Nyní se tam po dvaapadesáti letech pomyslně vrací jako hlavní postava hry. Brněnské divadlo Reduta připravilo novou inscenaci nazvanou Starý dobrý Nový (Oldřich). Text napsal Petr Stančík přímo pro činohru Národního divadla Brno.
Starý dobrý Oldřich Nový musí v Brně odhodit galantnost
„Brno, to je moje nejvzpomínanější angažmá vůbec. Nezapomeňte, že jsem přijel jako dvacetiletý chlapec a byl jsem tady do šestatřiceti. To byla krásná doba,“ vzpomínal Oldřich Nový v roce 1973.
Prvorepublikový herec, režisér či zpěvák hojně známý pro svou noblesu, šarm a galantní chování působil na prknech brněnského divadla ve 20. letech a první polovině 30. let minulého století. Posléze se tam objevoval až do roku 1970, ale už pouze sporadicky. Nyní se jeho osobnost na jeviště pomyslně vrací.
Hlavní hrdina je v nové hudební komedii nucen ztvárňovat zápornou postavu, jeho osobní slušnost mu v tom ale brání. Po boku mu stojí další prvorepublikové filmové hvězdy jako Lída Baarová, Jaroslav Marvan nebo Adina Mandlová. Představitel Oldřicha Nového Pavel Čeněk Vaculík si pochvaluje, že komediální žánr oproti životopisnému dramatu podstatně rozšiřuje mantinely.
„Tak nějak jsem to chtěl udělat. Aby se lidé pobavili, ale zároveň aby jim na konci úsměv maličko zmrznul a aby se zamysleli nad poměrem tvůrce a moci,“ líčí autor hry Petr Stančík.
„My máme všichni svoji představu, jak ty hvězdy třicátých let fungovaly, jací byli, jestli v sobě měli nějakou noblesu nebo to byla večírková bohéma. Ve finále jsou to normální lidi, kteří by mohli žít v dnešní době,“ přemítá představitelka Adiny Mandlové Zuzana Černá.
Komedii napsal Stančík jako poctu někdejší legendě, sám Oldřich Nový v Národním divadle Brno nejen odehrál přes tři tisíce představení, ale taky vedl operetní soubor.