Slovanská epopej v Tokiu byla třetí nejnavštěvovanější výtvarnou výstavou na světě

Loňská výstava rozměrných pláten Alfonse Muchy v Tokiu byla třetí nejnavštěvovanější výstavou výtvarného umění na světě. „Bronz“ Slovanská epopej získala v žebříčku nejpopulárnějších expozicí, které podle průměrného denního počtu návštěvníků sestavil časopis The Art Newspaper. Za tři měsíce Muchovo dílo zhlédlo celkem 657 350 lidí, denní průměr dosáhl 8505 návštěvníků.

Nejvíce zájemců denně přitahovala loni výstava děl japonského sochaře z přelomu 12. a 13. století s názvem Unkei: Mistr buddhistického sochařství, která byla k vidění rovněž v Tokiu. Průměrná denní návštěvnost přesahovala jedenáct tisíc lidí, návštěníků ji celkem vidělo 600 439, což je méně než v případě Slovanské epopeje, protože tato výstava trvala kratší dobu. 

Na druhém místě žebříčku skončila pařížská výstava obrazů impresionistů a postimpresionistů. Díla shromáždil před revolucí v roce 1917 ruský sběratel Sergej Ščukin, jeho sbírka je považována za jednu z nejvýznamnějších soukromých sbírek moderního umění na světě. Do budovy Nadace Louise Vuittona v Paříži se na obrazy slavných mistrů, jako je Henri Matisse, Pablo Picasso či Paul Cézanne, přišlo podívat více než 1,2 milionu lidí a denní průměr návštěvníků byl 8926 osob.

Deset nejpopulárnějších výstav roku 2017 podle průměrné denní návštěvnosti:

  1. Unkei: Mistr buddhistického sochařství, Národní muzeum v Tokiu
  2. Ikony moderního umění: Ščukinova sbírka, Nadace Louise Vuittona, Paříž
  3. Alfons Mucha, Národní centrum umění, Tokio
  4. Painters' Painters, galerie Saatchi, Londýn (zdarma)
  5. Jajoi Kusamaová: Moje věčná duše, Národní centrum umění, Tokio
  6. Mondrian a De Stijl, Kulturní centrum Brazilské banky, Rio de Janeiro (zdarma)
  7. Ken Jacobs: Hosté, Guggenheimovo muzeum, Bilbao
  8. Bill Viola: Retrospektiva, Guggenheimovo muzeum, Bilbao
  9. Georg Baselitz: Hrdinové, Guggenheimovo muzeum, Bilbao
  10. Van Gogh a roční období, Národní galerie státu Viktorie, Melbourne

V první desítce je rovněž další tokijská výstava, tentokrát představující díla výstřední současné výtvarnice Jajoi Kusamaové, která bývá označována za pokračovatelku pop artu, či výstava v brazilském Riu de Janeiro věnovaná nizozemskému uměleckému hnutí De Stijl a jeho zástupci, průkopníkovi abstraktního malířství Pietu Mondrianovi. Časopis upozorňuje, že tato výstava byla pro návštěvníky přístupná zdarma.

Epopej v zahraničí přinesla úspěch i kritiku

Všech dvacet Muchových monumentálních pláten s mytologickými výjevy bylo v zahraničí vystaveno vůbec poprvé a možná i naposledy. Zájem o Slovanskou epopej v  Národním centru umění v Tokiu zvedl i císařský pár, který se k návštěvníkům výstavy připojil.

Zahraniční zápůjčku Muchova životního díla, které je momentálně ve správě Galerie hlavního města Prahy, v Česku přitom provázela kritika. Část odborníků a také malířův vnuk John Macha se obávali, že opětovné smotávání a rozmotávání při převozu by mohlo plátna poškodit, stejně jako rozdílné klimatické podmínky. Podle vyjádření GHMP se ale Slovanská epopej vrátila z  Tokia v neporušeném stavu.

obrázek
Zdroj: ČT24

V letošním roce by měla být vystavena v Praze, v Obecním domě. Současné vedení hlavního města by pro epopej také rádo vybudovalo samostatný prostor, o vhodném místě se diskutuje už dlouho. Mezi možnostmi se objevuje Těšnov, Vítkov nebo Revoluční ulice. 

Spory se vedou také o to, komu vlastně Slovanská epopej patří. Loni v říjnu pražský městský soud pravomocně potvrdil, že cyklus náleží Praze, nikoli rodině Alfonse Muchy. John Mucha proti verdiktu podal dovolání k Nejvyššímu soudu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 2 hhodinami

Města oživují vánoční výzdobu. Chystají světelná bludiště nebo fotopointy

Řada českých měst chystá novou podobu vánoční výzdoby. Přicházejí s dlouhodobě využitelnými světelnými dekoracemi a nápaditými interaktivními instalacemi. A to přesto, že rozpočty v mnoha případech zůstávají stejné jako loni. Podle ředitelky příspěvkové organizace Brána Jihlavy Soni Krátké se tak daří s výdaji pracovat efektivněji. Část výzdoby město využije celoročně nebo v dalších letech a díky tomu pak může každý rok nakupovat nové prvky.
před 3 hhodinami

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijímá ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, soukromě se už setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem a také prozradil, které filmy jsou jeho oblíbené.
před 5 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 6 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
před 21 hhodinami

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
včera v 13:26

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025
Načítání...