Slovanská epopej nadchla Tokio. Císařský pár zaujaly symboly na obrazech

Dub: Zájem o výstavu zvedla i návštěva císařského páru (zdroj: ČT24)

V Japonsku končí výstava cyklu Slovanská epopej. Obrazy Alfonse Muchy vidělo v Tokiu přes šest set padesát tisíc lidí, včetně císařského páru. Zájemce neodradily ani až třičtvrtěhodinové fronty u vstupu. Výstava se konala v rámci Roku české kultury v Japonsku.

Vernisáž výstavy se v Národním centru umění v Tokiu uskutečnila 7. března. Veřejnosti bude epopej přístupná do 5. června. Všech dvacet monumentálních pláten s mytologickými výjevy bylo vystaveno v zahraničí vůbec poprvé a možná i naposledy.

O Slovanskou epopej projevila zájem i Čína a Jižní Korea. Podle velvyslance ČR v Japonsku Tomáše Duba ale země neměly dostatek času na přípravu, a proto plátna nedostanou. „Bohužel si myslím, že bude velmi těžké Muchu ještě někdy dostat mimo Česko, protože jak technicky, tak i z právního hlediska se díla nachází v komplikované situaci,“ řekl České televizi.

Japonsko nicméně cyklus obrazů nadchl. „Očekáváme, že do uzavření výstavy by mohlo přijít 660 tisíc návštěvníků, což je rekordní číslo,“ dodal Dub. Zájem o výstavu podle něj zvedla i návštěva císařského páru, kterou sledovala i japonská média.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Císař se velmi zajímal o jednotlivé detaily obrazů, obzvláště ty symbolizující mír. Zároveň se živě zajímal o historické okamžiky a souvislosti, které kolekce obrazů zobrazuje,“ uvedl velvyslanec, který císařský pár v galerii doprovázel.

„Mnoho věcí též komentovala císařovna, která má k České republice zejména s ohledem na jejího oblíbeného spisovatele Karla Čapka blízko,“ dodal. Císař podle něj také poznamenal, že zejména povědomí o slovanské historii není v Japonsku tak vysoké a i proto výstavu přivítal.

Plátna vznikala 18 let

Mucha maloval Slovanskou epopej na zámku Zbiroh od roku 1910 celkem 18 let. Tvoří ji dvacet velkoplošných obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami českého národa. Od roku 2010 je cyklus zařazený na seznam kulturních památek.

Obrazy vlastní Praha, které je Mucha daroval. Jeho podmínkou bylo, aby město vybudovalo na své náklady vhodný objekt pro jejich vystavení. Ten ovšem zatím neexistuje. Proti zápůjčce obrazů se v Česku postavili někteří odborníci, kteří varovali, že by plátna mohla být poničena.