Skokan roku: Rom, který se dostal z vězení až do Cannes

2 minuty
Petr Václav uvádí nový film Skokan
Zdroj: ČT24

Jak notorický recidivista ke slávě přišel. Režisér a scenárista Petr Václav uvádí do kin snímek Skokan, který je podle jeho slov „pohádkou s dokumentárními rysy“. Road movie vznikala podle rámcového scénáře cestou ze severočeského ghetta na festival v Cannes a hlavního hrdinu museli filmaři nejprve dostat z vězení.

„Napsal jsem příběh o člověku, který se rozhodne odejít ze severočeského města, kde ho nic nečeká, kde ví, že se svým trestním rejstříkem práci nedostane, a nechce se dostat zpátky do basy. Tak se rozhodne, že co dneska může chudý člověk, který nemá diplom, udělat? Stát se slavným. V televizi vidí, že bude festival v Cannes, řekne si: Já to tam prubnu, stopem tam dojedu a změní se mi život,“ shrnul základní linku Petr Václav.

Talent za mřížemi

Do hlavní role si zvolil Julia Oračka. Romský (ne)herec se objevil v roce 2014 v dramatu Cesta ven, kterým se Václav vrátil po třinácti letech k českému celovečernímu filmu a za nějž získal několik Českých lvů i Cen české filmové kritiky. Navíc se stal titulem, který si do programu vybrala právě filmová přehlídka v Cannes, což se dlouhou dobou předtím žádnému tuzemskému snímku nepodařilo.

Oračka si v příběhu mladé romské matky usilující o obyčejný šťastný život zahrál malou roli feťáka, Petra Václava přesto velmi zaujal. „Říkali jsme si se střihačem: Tohohle člověka nesmíme nechat jen tak zmizet, to je talent, měli bychom ho někam obsadit. A tak jsem si řekl, že mu zasvětím celý film.“

V té době si ale Oračko odpykával výkon trestu. „Sehnali jsme právničku, ta ho vysekala na půl trestu z vězením, s tím, že jsme se zaručili, že se mu pokusíme zajistit život, aby se vrátil do normálního života,“ podařilo se podle Václav díky vstřícnosti vězeňské správy tuto „komplikaci“ vyřešit.

Přesně nevíte, co přijde

Bez Julia Oračka by film podle režiséra těžko mohl vzniknout. „Vychází z jeho osobnosti. Je talentovaná, a zároveň nekontrolovatelná osobnost, přesně nevíte, s čím přijde. Neumí spoustu věcí verbalizovat, ale cítí je,“ popsal hrdinu Skokana. 

Cesta hrdiny ze severu Čech do Francie se točila chronologicky a vycházela z konkrétních situací a lokací. „Většinu scén jsme natáčeli stylem improvizace, která využívala míst, do kterých jsme se dostali, a světelné atmosféry, která se naskýtala. Především jsem se snažil zachytit prožívání hlavního hrdiny, postihnout jeho přístup k životu,“ upřesnil Václav.

6 minut
Rozhovor s Petrem Václavem
Zdroj: ČT24

Do českých kin se Skokan, který vznikl v koprodukci České televize, dostane 8. června. Objeví se v něm i další (ne)herci z předchozích snímků Petra Václava – například Zdeněk Godla nebo Klaudia Dudová, která za svůj filmový debut v dramatu Cesta ven obdržela Českého lva.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 11 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 17 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...