Romové přijeli do Cannes, vypráví o práci i ubytovnách… a hledají cestu ven

Praha/Cannes – Poprvé po šestnácti letech se tuzemské kinematografii podařilo probojovat na seznam filmů, jež budou moci zhlédnout diváci věhlasného festivalu v Cannes. Mezinárodnímu publiku se Česko představuje sociálním dramatem Cesta ven od dokumentaristy Petra Václava, které sleduje životní peripetie neviděných a přehlížených obětí hospodářské krize – českých Romů. Snímek koprodukovala Česká televize.

Přestože ekonomové opatrně hovoří o hospodářském oživení a již několik měsíců hlásí pokles nezaměstnanosti, v Moravskoslezském kraji bylo na začátku roku bez práce téměř jedenáct procent obyvatel. To představuje druhou nejhorší bilanci v republice – hned po Ústecku, které spolu se severní Moravou patří tradičně mezi regiony, kde se práce hledá nejhůře. A právě do panelákové a těžební krajiny Ostravska zavádí režisér Petr Václav diváky svého filmu v první scéně.

Po následující hodinu a půl se na plátně rozehrává příběh mladé Žanety, která se vrací z mateřské dovolené doprostřed hospodářské krize, doprostřed chudého kraje, s prostým cílem najít si práci. Tak jako řada jiných žen i ona je hned v úvodu vystavena poznámce, že „mít děti hned po škole není optimální pro start kariéry“.

Kariérou se zde myslí práce šičky – Žaneta je totiž Romka, její muž nemá práci, a (jak uvádí autoři snímku) ona „bojuje o obyčejně šťastný život“. Jak má ale práci najít Romka, když není ani pro majoritu? Boj je to navíc nerovný, protože ring nevymezují pouze pravidla a poučky reálného kapitalismu, ale také lichva, prostituce, byrokracie, romská mentalita a předsudky většinové společnosti.

Obraz „gádžů“ ve filmu ostatně vůbec není povzbudivý; bílou většinu reprezentují zfašizovaní aktéři protiromských protestů na Šluknovsku, instantně milé zaměstnankyně pracovních agentur, předpisy svázané úřednice za skleněnými přepážkami a v neposlední řadě arogantní provozovatel ubytovny pro sociálně slabé kdesi na ostravské periferii. Zde Žaneta s dcerkou skončí poté, co opustí manžela.

Stereotyp, který vnímá romské rodiny jako družící se mnohačetné klany, by v tomto momentu vedl k otázce, proč hrdinka místo na ubytovnu nezamíří k příbuzným. Odpovědí je ale právě krize. Podle autorů totiž „romská soudržnost přestala existovat – všichni tonou v dluzích vydaní na pospas lichvářům a exekutorům“. Tato proměna ostatně představuje jeden z důvodů, proč celý snímek vznikl.

Režisér Václav: Situace Romů je horší než za komunismu

Petr Václav, šestačtyřicetiletý režisér a absolvent dokumentu na pražské FAMU, v Cestě ven nezpracovává romské téma poprvé. Otevřel ho už psychologickým dramatem Marian z roku 1996, v němž mladý odchovanec dětského domova hledal své „místo na slunci“, svou roli v porevoluční české společnosti. Dnes žije Václav ve Francii a svým novým snímkem se k hranému filmu vrací po šestnácti letech; jak sám uvádí, důvodem bylo zneklidnění nad životní situací Romů, jež poznal právě při natáčení svého debutu.

„Když jsem bydlel v Římě, donesly se ke mně informace o protiromských demonstracích ve Šluknově a Varnsdorfu, o zadlužení, které se stalo v Česku strašným fenoménem a které vedlo k vytěsňování čím dál tím většího počtu lidí, a zejména Romů, do stále horšího bydlení a takzvaných vyloučených lokalit,“ vysvětluje motivy pro vznik Cesty ven. „V euforii roku 1989 by mne ani ve snu nenapadlo, že se osud Romů nezlepší, ale že bude naopak ještě horší než za komunismu.“

S prací na novém snímku začal před třemi lety a se scénářem mu pomáhal i Milan Cifra, hlavní představitel Mariana. Na něj Cesta ven navazuje nejen tematicky, ale také dokumentárním laděním. Pro větší autentičnost navíc film pracuje nejen s hrubou krajinou industriálního Ostravska, ale také s naturščiky – neherci. Klaudia Dudová, která hraje Žanetu, tak před natáčením pracovala jako pokladní (nyní je na mateřské); David Ištok, jenž si zahrál jejího muže, Václavovi pomáhal s lokací a pracuje jako romský asistent prevence kriminality. Nikdo z nich se navíc záměrně nemusel své repliky učit nazpaměť – i tím chtěla režie dodat věrohodnost a přirozenost reakcí.

„Akcent romské otázky patří k vyloženě vyloučeným tématům,“ říká na adresu Václavova filmu Kateřina Ondřejková z České televize, jež snímek koprodukovala a jejíž ostravský štáb se podílel i na natáčení. „V české kinematografii dosud nebyl natočen realistický, neromantizující, městský příběh vyprávějící o současných mladých Romech, a to i přesto, že žijeme v době, která je náchylná k radikálním postojům.“

S těmito slovy souhlasí i režisér sám. „Film bude důležitý především pro Romy, jelikož ve filmu a v médiích téměř nejsou zobrazováni z blízka a s vážností,“ neskrývá ambice svého snímku. „A v tom, jak jsou zobrazování, se nemohou rozpoznat.“

Kde začíná Cesta ven? Nejen v Ostravě, ale i v Cannes

S příběhem ženy, která zažívá sociální propad paradoxně ve chvíli, kdy se chce pracovat, se budou moct čeští diváci seznámit na konci měsíce; Cesta ven vstupuje do kin 29. května. Václavův tým (za kamerou stál Štěpán Kučera, střihu se ujal Florent Mangeot) si ovšem první úspěch připsal už před premiérou. V dubnu se Cesta ven dostala na seznam snímků pro Mezinárodní filmový festival v Cannes (o MFF více zde).

Ve Francii je součástí přehlídky nezávislých filmů, a zařadila se tak po bok osmi dalších snímků, které Asociace nezávislého filmu a jeho distribuce vybrala z několika set přihlášených projektů. Ačkoli jde o nesoutěžní kategorii, představuje cesta do Cannes velký úspěch pro českou kinematografii – posledním účastníkem festivalu byl totiž před šestnácti lety experimentální film Oskara Reifa Postel.

„Jde o potvrzení toho, že výběr látky byl správnou volbou. Má v sobě potenciál emotivního vyprávění, které představuje univerzálně platná dramata i hodnoty,“ komentuje francouzský zájem o Cestu ven producentka Ondřejková. Hlavní nápěv svého filmu potom definuje režisér Václav následovně: „Protagonisté filmu hledají cestu ven z chudoby, nenávisti okolní společnosti a z předurčenosti vlastní existence.“ O výpovědní hodnotě filmu se budou moct návštěvníci Cannes přesvědčit už zítra, kdy Cestu ven čekají dvě festivalové projekce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...