Recenze: Íránský Klient je studií o erozi vztahu

Jestli íránská kinematografie něco opravdu umí, pak jsou to komorní artovky, které dostávají filmové poroty do stavu odevzdané blaženosti, takže na ně (téměř vždy) nějaké ty ceny zbydou. Sbírají je po celém světě a jedním z nejpilnějších je režisér a scenárista Asghar Farhadi, který boduje na nejprestižnějších akcích typu Berlinale, Cannes či Oscaři. Letos vyrukoval s divadelně laděným Klientem, ve kterém přemístil Smrt obchodního cestujícího do současných íránských reálií. Není to sice jeho top opus, ale stojí za vidění.

Osobitá a originální je íránská artová filmová tvorba, která mívá v domácí distribuci problémy s uvedením, ale za hranicemi si užívá přízně filmových porot, diváků i kritiků. Dokáže srozumitelně skloubit reál i metaforu a pracovat s poetickým vyprávěním, rozkrývajícím osobní vztahové krize.

Často se opírá o jednoduchou story se srozumitelnou zápletkou, nad kterou dokáže vyklenout emotivní nadstavbu a dramatický oblouk, nenápadně navozuje gradující napětí a buduje hutnou atmosféru, která dodává snímku specifický kolorit. Trochu vzdálený, lehce exotický, a přesto zvláštním způsobem blízký, současný, intimní a oslovující.

A přesně takový je Farhadiho autorský Klient, který mu letos vybojoval již druhou Zlatou plamu v Cannes a druhého Oscara v L. A. za nejlepší zahraniční film. Již první vymazlené statické záběry z postupně zasvěcované prázdné divadelní scény, jakkoli jsou tu „jen“ jako podkres pod úvodní titulky, naznačují, že tohle nebude jen nějaká narychlo slepená cool žánrovka, rutinně odpálená „handkou“ od boku, ale něco, co podráždí artové libido diváka, jenž pravděpodobně nebude většinový, ale o to vstřícněji nastavený a otevřený.

Asghar Farhadi
Zdroj: Artcam

Farhadi si dokáže pro své „festivalové“ opusy napsat emotivní vztahové drama, odehrávající se v kulisách současného Íránu, což modelově dokázal ve snímku Rozchod Nadera a Simin. A také v Klientovi, jenž sice není tak podmanivě výmluvný, ale je podobně autentický. Reál se v něm prolíná s fragmenty divadelní hry, ale kontextuální paralely jsou tu spíše tušené nežli zjevné a hledaný vidlák překvapivý a více politováníhodný nežli věrohodně zlověstný.

Klient je příběhem Emada a Rany, docela šťastné herecké manželské dvojice, která právě zkouší hru Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího. Ani jeden z nich ale zatím netuší, jak blízko může mít divadelní drama k reálnému dramatu, které se nečekaně prolne s jejich životy, obnaží jejich skutečné povahy a poznamená jejich vzájemný vztah.

Začalo to tím, že stavební stroj narušil statiku jejich domu, který se začal rozpadat, a přinutil je hledat jiné bydlení. Až pozdě pochopili, jak důležité bylo vědět, kdo byl předchozí nájemník, jaké dědictví jim zanechal a jak nebezpečné je nechávat pootevřené dveře, když s jistotou nevíte, kdo stojí za nimi.

Je co hrát a není co říct

Dramaturgický koncept je rozvržen na ose traumatický zážitek – pomsta – trest – odpuštění – odcizení a přesní a přesvědčivě do sebe uzavření herci, soustředění na své pocity, problémy a traumata, tu mají co prožívat i hrát. S jistotou a přehledem jim vévodí ústřední tandem: charismatický mstitel Shahab Hosseini (cena pro nejlepšího herce z Cannes) a Farhadiova kmenová hvězda, zranitelná, ale odpouštějící Taraneh Alidoostiová.

Klient je komorní studií o erozi vztahu, která se nikam nežene, a prokrácení stopáže by mohlo odbourat i občasné záchvěvy nudy, jež ale vzápětí přebíjí očekávání věcí příštích. Farhadi tu nešel pod své možnosti, ale rozhodně z nich tentokrát nevydoloval maximum, byť finální portrét dvou odcizených figur, které si už nemají co říci, protože zašly dál, než chtěly, a pohřbily tak všechno, co je kdysi spojovalo, je silný a výmluvný.

Farhadiho snímek je zajímavé zpestření premiérové nabídky, které na festivalových projekcích sklízí standing ovation, ale v multiplexech si bude zřejmě pracně hledat své diváky. A to je škoda, protože jako protiváha k mainstreamovým blockbusterům je to zážitek alternativní, osvěžující i očistný.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...