Pulsace barvy srdce v Řeznické

Červená. Stát úžasem. Dát se v pohyb. Cítit ji srdcem. Nová hra z Divadla v Řeznické. Od Američana Johna Logana. Souzvuk dvou odlišných mužských temperamentů. Příběh z ateliéru Marka Rothka. Dialog malíře a jeho asistenta. Vášnivé paso doble vprostřed cigaretového dýmu a skvrn od barev.

Stísněni ve sklepě v Řeznické, součástí zabydleného ateliéru známého umělce, na dotek jeho tvůrčí intimitě. Kdo má k výtvarnému kumštu blízko, bude vrnět blahem, a kdo ne, občas ztratí nit v pojmech, aby se opět čapnul příběhu v jeho obecně lidské rovině. Červený štych, zní hudba, Mark Rothko (Miroslav Etzler) si zapálí. „Nechat ho pulsovat, nechat ho na sebe působit,“ radí mistr mladému učedníkovi, jak žít s obrazem. Asistent Ken (Martin Kraus) je houževnatý. Vede se svým autoritářským šéfem rovnocenný dialog.

Obraz sám pracuje. Může nás pohltit, když mu to umožníme. Autentický malířský nepořádek. Stará židle, lavor, stůl s barvami, štětci a špachtlemi, rámy, plátna, štafle. Gramofon na nočním stolku, křeslo. Fyzické kontrasty obou mužů hrají v jejich prospěch. Drobný Kraus je hbitý, chlapecký, zvídavý. Kostýmem ještě zvýrazněný, i tak dost mužný, Etzler přesvědčeně káže pravdy chrámu abstraktního expresionismu. Pouští si „klasiku“, zaníceně hovoří s asistentem, občerstvuje se čínskými nudlemi.

Červená / Martin Kraus, Miroslav Etzler
Zdroj: ČT24/Divadlo v Řeznické

V mysli se vracím ke své diplomce o geometrické abstrakci. Červená, modrá a žlutá - základní jazyk Pieta Mondriana. Červená u něj rozpaluje racionálnost černé horizontály v místě protnutí s vertikálou. Také Rothko umně dociloval mobility jednoduchých tvarů, když na to šel plochou sálavých emocí. „Bez pohybu jsou obrazy mrtvé,“ říkal. Míchání správného odstínu na jevišti vzbuzuje touhu se přidat. Barvy cákají a omamně voní, cigaretový kouř pluje sálem, alergikům a dámám vpředu se tají dech. Mark Rothko vše zaujatě glosuje. Ne, vážně je to jako být před čerstvě našepsovaným plátnem skutečně s ním.

Scéna naturalistická, svícení podporuje barevnou kompozici, výběr hudby podle toho, jestli desku pouští mistr nebo žák. Kostýmy střízlivé, bílá košile mladíkovi, tmavá zralému muži. Obraz velký tak, že se přenášen nevejde do místnosti a zaklíní se mezi diváky. Zprvu možná nechtěný gag funguje jako oživení. Aktéry sjednotí společná činnost natírání podkladu. Hádky a usmíření. Pollock, Gogh, Picasso, Matisse, pop art… Brilantní disputace, výkyvy nálad. Překvapivý Kraus, stabilní Etzler. Napětí setře vtip. Síly se postupně vyrovnávají.

Červená / Martin Kraus, Miroslav Etzler
Zdroj: ČT24/Divadlo v Řeznické

„V té hře teče krev a tepe vášeň, ti dva se k sobě přibližují, srážejí se a zase vzdalují v krátkém sevřeném období. Velké zakázky, velké naděje, vše dopadne tak, jak dopadnout musí. Lidská krev tmavne. Červenou každým okamžikem pohlcuje černá,“ komentuje režisér a autor výpravy Viktor Polesný. Hru vystavěl realisticky ve svém interiérovém zázemí, uchopitelně vzhledem k filozofujícím replikám inscenace. Zemitý Etzler a proměnlivý Kraus budují konstrukci vratkého vztahu dvou umělců a ani na chvíli nepoleví. S tvůrci výtvarně spolupracoval zkušený a odborníky ceněný malíř Tomáš Císařovský.

Osobní polemika o prestižním uměleckém zadání, skutečné posedlosti a komerci střídá zábavu s poučením. Kontemplace, zvraty v ději, agrese silné persony. „Jsem tady proto, abych ti zastavil srdce, abych tě přinutil myslet.“ Notně cigaret během půldruhé hodiny sžíravé tvorby, v dramaturgii Yvetty Srbové a překladu Jitky Sloupové, vykouří Martin Kraus a Miroslav Etzler. Nenechte si to ujít. Návštěvy Rothkova ateliéru v nepřízni dotací zmítaném, ale diváky hýčkaném Divadle v Řeznické probíhají 29. ledna a 4. února vždy od 19:30.

John Logan (* 1961). Americký scénárista, producent a dramatik. Inscenace jeho divadelní hry Red na Broadwayi (režie: Michael Grandage) byla v roce 2010 oceněna šesti cenami Tony, včetně kategorie nejlepší hry. A získala i další ocenění: Outer Critic Circle a Drama League Award. Londýnskou premiéru hostilo divadlo Donmar Warehouse. Na Broadwayi se odehrála v Golden Theatre. Titul z Ameriky padesátých let, pojednávající o nekompromisním americkém malíři lotyšského původu, byl dosud uveden ve více než třiceti zemích.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 19 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...