Pat a Mat jsou dva nešikovní kutilové s fanoušky po celém světě. Problémy spolu řeší a nakonec vždy vyřeší už 40 let. Nyní se představí v celovečerním filmu. Tentokrát se utkají se zákeřným kaktusem, suchým stromem a protáhnou se na rotopedu. Režie se chopil Marek Beneš, syn autora nerozlučných kamarádů Lubomíra Beneše.
Pat a Mat slaví 40 let a chystají do kin celovečerní film
Známí nešikové letos slaví 40 let od první pohromy. Pat a Mat se vrací na scénu, a to rovnou v celovečerním filmu. Ukázalo se, že dvojice kutilů má doma na půdě krabice plné filmů a pod schody promítačku, na které své příhody rádi předvedou. Tentokrát se utkají se zákeřným kaktusem, suchým stromem nebo se rozhodnou „zvelebit“ svůj příbytek originálními úpravami. Nový rodinný film vstoupí do kin 31. března.
Jelikož jsme ve 21. století a všude se propaguje zdravý styl života, také Pat a Mat se pokusí dostat do kondice protáhnutím svých těl na rotopedu. „Hlavně je důležité, že jsou optimističtí, nikdy neskládají ruce do klína,“ charakterizuje nešikovné hrdiny Marek Beneš.
V Holandsku Pat a Mat mluví
Seriál není populární jenom v Česku, ale téměř po celém světě, například v Polsku, Německu nebo Nizozemsku. Holandsko je zároveň jediná země, kde Pat a Mat mluví, postavičky namluvili dva oblíbení komici. Nizozemci navíc už do kin pustili film, který vznikl prostě složením několika epizod. Snímek za dva měsíce vidělo už 100 tisíc diváků.
Příběhy nešikovných kutilů se promítají také v Íránu, kde se však seriál kuriózně potýkal s cenzurou: díl, kde Pat a Mat hrají karty, byl sestříhán, protože hrát karty na veřejnosti je v Íránu zakázané.
Okénková animace
Postavičky vymyslel režisér Lubomír Beneš spolu s karikaturistou Vladimírem Jiránkem. Původní seriál Československé televize se jmenoval pouze A je to! Až na konci osmdesátých let dostaly postavičky své jména. Kutil ve žlutém triku je Pat a v červeném triku Mat. K seriálu neodmyslitelně patří také jeho soundtrack, který složil Petr Skoumal.
Posledních 14 dílů už vytvořil Marek Beneš. Seriál produkuje, režíruje a píše scénář, ale zároveň spolupracuje s animátory, kteří pracovali už s jeho otcem. Ačkoliv autoři filmu zvažovali různé techniky animace, včetně 3D, nakonec zůstali věrní klasice. „Jsem rád, že jsme Pata a Mata nechali tak, jak vznikli v roce 1976,“ říká Marek Beneš.
Seriál se po čtyřicet let natáčí stále stejnou technikou animace. Takzvaná stop motion animace neboli okénková nebo fázová animace je technika, při níž je animovaný objekt mezi jednotlivými snímky ručně upravován a posouván o malé úseky, tak aby film po spojení vyvolal dojem životnosti a spojitosti. Tradiční technika je časově velmi náročná.