Christian: „Můj vkus je velmi – vyhraněný. Nepochopila bys to.“ Anastasia: „Tak mě zasvěť!“ Začíná kurz negativního sexu pro šeroslepé erotomany a dámy, které chtějí uniknout z rutinní misionářské polohy.
Padesát odstínů šedi = dvě hodiny onanistické nudy
Neví, jestli dokáže být taková, jakou ji chce mít. Neví, jestli by se od něj raději neměla držet dál, protože on pro ni není ten pravý. Neví, jestli se ho bude moci dotýkat a spát s ním v jedné posteli. Jedno ví ale studentka anglické literatury Anastasia Steelová jasně: Tenhle elegantní nadsamec Christian Grey, nabušený testosteronem a úchylkami, o kterých jste sice slyšeli, ale neměli odvahu ani s kým je vyzkoušet, je zvyklý dostat, na co ukáže. A teď, když s ním dělá rozhovor pro školní časopis, začíná mít pocit, že na ni právě ukázal. Když mu pak v obchodě, kde je na brigádě, prodává kabelové svorky, lepicí pásky a provaz, tuší i ten, kdo knihu nečetl, že si tenhle artikl už brzo vyzkouší, v jeho červeném pokoji bolesti a rozkoše, na vlastní panenské kůži.
Absolventka univerzity v Kentu, britská spisovatelka E. L. Jamesová trefila svojí šedou trilogií bingo a zaplnila momentální díru na trhu. Potvrzuje to zhruba sto milionů prodaných výtisků, které jí vynesly (v přepočtu na českou korunu) skoro dvě miliardy a zařazení mezi sto nejvlivnějších lidí světa podle časopisu Time. Převálcovala nepolíbeného panice Harryho Pottera a potvrdila, že děti a ženy jsou nejvýživnější cílovkou konzumního mainstreamu.
Sadomasochistické téma v literatuře načal markýz De Sade s Justinou a rozvinul Leopold von Sacher ve Venuši v kožichu. Spořádaně vdaná matka dvou synů E. L. Jamesová ho dotáhla do příběhu ze současného Seattlu, kde si to rozdává sexuálně ujetý miliardář Christian (který to jinak neumí) s učenlivou studentkou Anastasií. Že jste už něco podobného četli nebo viděli? No jasně, ale E. L. J. vystihla tu správnou chvíli, kdy to bylo vhodné znovu hlasitě připomenout.
„Pan Grey vás očekává.“
Bylo jen otázkou času, kdy se na vlně úspěšného literárního bestselleru rozjede i jeho filmová adaptace. A teď ji tu máme. Nejistě rozkročenou mezi chladnou erotickou kultovkou 9 ½ týdne a jejím slabým odvarem, povadlou Smyslnou orchidejí. V prvém případě předvádí Mickey Rourke galeristce Kim Basingerové novou dimenzi rozkoše, hraje jim k tomu You Can Leave Your Hat On a vy jste pak nějakou dobu neotevírali ledničku tak lhostejně jako dřív. V tom druhém sbalil v Riu milionář Mickey Rourke Carré Otisovou a v rozbředlém béčkovém aranžmá jí dal okusit erotické dusno svého chtíče, přičemž se zájem publika oživoval tvrzením, že v některých sekvencích se jednalo o reálně předváděnou soulož.
Nic takového režisérka Odstínů Sam Taylor-Johnsonová evidentně nepřipustila. Navíc se před ní mohl Jamie Dornan na place svlékat bez obav, protože svého (zhruba o čtvrt století mladšího) manžela Aarona Taylora ulovila už při natáčení svého předchozího filmu Nowhere Boy. Nic podobného ostatně nehrozilo ani proto, že chemie mezi irským hercem a modelem Dornanem a dcerou Melanie Griffithové a Dona Johnsona Dakotou funguje tak na půl přiškrceného plynu.
„Co se stane, když zůstanu?“
Schéma, kdy si multimilionář zahrává s obyčejnou holkou, není původní ani originální. Jen na něm vyklenut třeba příběh Pretty Woman stejně jako zápletka Neslušného návrhu. Tady ale došlo k posunu, jehož půdorys je vykolíkovaný postelí či spíše luxusním BDSM doupětem, které je jediným místem, kde je Christianovi opravdu dobře. A tak nás tam spolu s vyvalenou Anastasií dovleče, jenomže pak režie neví, co s tím.
Neřestná erotika se tak manifestuje spíše vystavenými rekvizitami nežli předvedenou akcí. A bondage, dominance, sadismus a masochismus jsou tu naředěny do soft markýrovaného náznaku, aby to celé nevypadalo jako obyčejné porno. To vše poslepované slaboduchými výkřiky typu: „Teď tě očistím. Vítám tě ve svém světě. Když budeš submisivní, budu hodným dominantem.“ V tu chvíli část publika s pocitem, že byla za blbce, odchází, stydlivé povahy usínají s hlavou provinile posypanou popcornem a zbytek se nepatřičně směje, přestože tohle všechno je bráno smrtelně vážně.
Toporný Jamie Dornan, který je spíše manekýn než herec, odehraje všechno s jednou grimasou, Dakota Johnsonová usiluje alespoň o nějaký (byť nepřesvědčivý) vývoj, ale je fakt, že oba mají figury, které z několika svlíkaček alespoň nečiní trapnou záležitost. Létá se tu v helikoptéře i kluzáku, jezdí výhradně v Audi, uzavírají se dohody o mlčenlivosti a planě slibuje, že se tu bude tvrdě souložit, čímž by se červená knihovna posunula do formátu erotického thrilleru. Nic takového se ale nekoná. Je to uvzdychaně prázdné, není to sexy, nemá to story, nemá to drive a vzbuzuje to pocit, že erekce jsou markýrované a orgasmy předstírané. Je to jen plácnutí do prázdna či přes nahatý zadek, což může vést nakonec k dobrému pocitu, že ve srovnání s touhle dvojicí vedete košatý, plnokrevný, šťavnatý a navzdory dílčím výstřelkům normální sexuální život.
Anastasie, Christiane – tohle jste vážně nedali.
FIFTY SHADES OF GREY / PADESÁT ODSTÍNŮ ŠEDI. USA 2015, 124 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Sam Taylor-Johnsonová. Scénář: Kelly Marcelová (podle literární předlohy E. L. Jamesové). Kamera: Seamus McGarvey. Hudba: Danny Elfman. Hrají: Jamie Dornan (Christian Grey), Dakota Johnsonová (Anastasia Steelová), Luke Grimes (Elliot), Victor Rasuk (Chosé), Marcia Gay Hardenová (Grace Trevelyan Greyová), Eloise Mumfordová (Kate). V kinech od 12. února 2015.