Morganovi - medvědí služba Marka Lawrence

V romantické komedii Morganovi nenapravitelného režijního romantika Marka Lawrence je všeho nějak moc – příliš roztomilých vrásek nad psím pohledem Hugha Granta, příliš pištění afektované Sarah Jessiky Parkerové, příliš zvířátek, včetně vycpaných, příliš venkovských balíků, kýčovitého hvězdného nebe nad hlavou a mravního zákona v nás. Dost všeho na to, aby Morganovi uvízli v divákově hlavě jako ta vlažná komedie, jak v ní hrála ta z toho Sexu ve městě a ten fešák z té Lásky nebeské a taky ten… medvěd?!

Lawrence (Hudbu složil, slova napsal a Láska s výstrahou, do obou romantických komedií obsadil Hugha Granta) ve svém posledním filmu sází na komediální potenciál zaručeného triptychu. Na napětí, o které se stará nájemný vrah pronásledující naše hrdiny, na protiklad město – venkov, kde se před ním Paul a Meryl Morganovi schovávají, a na jiskry, které by měly mezi manželi lítat při partnerské krizi tím víc, čím víc mají v nucené blízkosti příležitostí brousit si o sebe zuby.

Paul Morgan podvedl svou ženu Meryl, ale nechce, aby jedno nešťastné uklouznutí rozbilo jejich manželství. I Meryl Paula pořád miluje, jenom „potřebuje čas“. Toho se jí dostane vrchovatě, když se oba stanou svědky vraždy. Policie, aby je ochránila před nájemným zabijákem Vincentem (Michael Kelly), uklidí oba manžele do zapadlé vesnice ve Wyomingu. V místě, kde vychází časopis Rodeo, žijí medvědi a je takové ticho, „že můžete slyšet štěpení vlastních buněk“, mají Paul a Maryl dostatek času na lepení svého vztahu. S životem na venkově i s receptem na dobré manželství jim vydatně pomáhá šerif Clay (Sam Elliott) a jeho žena Emma (Mary Steenburgenová).

Nájemný zabiják, kterému se Morganovi připletou do cesty, není součástí detektivní linie příběhu. Má v podstatě jen funkci zdůvodnění, proč se Paul a Meryl přestěhují z New Yorku na americký zapadákov, a za odměnu dostane svých pět minut slávy v závěru filmu coby atrakce na wyomingském rodeu.

Divákův úsměv po většinu času neloudí ani napětí mezi rozhádanými manželi. Morganovic slib „dokud nás smrt nerozdělí“ se sice v manželské praxi ukazuje jako velmi optimistická představa, zvláště v případě „smrt sešlostí věkem“, k válce Roseových (ne, že by ta byla zrovna veselá) má ale jejich vztah daleko. Nepopichují se, neuráží, nejsou vůči sobě ironičtí – to vše za ně zvládají jejich asistenti, kteří jsou jinak ve filmu celkem zbyteční –, natož aby si nařezávali nohy od židle nebo sypali do ústní vody pepř. Jsou k sobě ohleduplní, otevření, chápající a jsou… nudní. 

Nejvíce komedie tak Marc Lawrence vykřesal z protikladu hektického velkoměsta a poklidného amerického venkova, kde jsou sice lidé na první pohled poněkud legrační ve své civilizační zaostalosti a naivitě, ale na druhý, maximálně na třetí, pod nepřátelskou slupkou honáků krav moudří, přátelští a pospolití. I Morganovi se poměrně rychle přestanou ke svým novým sousedům chovat, jako kdyby chodili v sukýnkách z trávy a dorozumívali se posuňky (což by je bylo bývalo ani moc nepřekvapilo), spřátelí se s nimi a především se svými „hostiteli“ – mlčenlivým šerifem Clayem a jeho ženou do nepohody.

Nic to nemění na tom, že Morganovi jsou měšťáci jako vystřiženi z odstrašující příručky o Pražácích a přijmout je mezi sebe vyžaduje od venkovanů notnou dávku shovívavosti. Role udivených účastníků školy v přírodě bohužel ani jednomu příliš nesedí. Parkerová po většinu filmu působí nepříjemně afektovaně a jako někdo, kdo ještě nedávno opravdu věřil, že krávy jsou fialové. Grant je důkazem, že diblíkovství bez vhodných kulis sklouzává od dvaceti výš stále více od roztomilosti ke směšnosti. Jako chlapecký padesátník má Grant šarm možná v londýnské kavárně, kde roztržitě bryndá kafe po ubruse, ale ne se stetsonem na hlavě a holínkami na nohou, když si se stejnou neohrabanou roztržitostí stříkne do očí odpuzovač proti medvědům. 

Morganovi nejsou filmem, který by diváky urážel trapností, ale ani filmem, k němuž byste se chtěli vrátit, až dostanete chuť pustit si trochu romantiky. Chybí šťáva, která šablonovitý příběh povýší na zábavu, a hrdinové, kteří by vám nebyli jedno. Coby potenciálnímu romantickému páru prokázal Lawrence Sarah Jessice Parkerové a Hughu Grantovi spíše medvědí službu. A za medvědy v tomhle snímku zaplaťpánbůh.

Morganovi (Did You Hear About the Morgans?) – v kinech: od 4. února; režie: Marc Lawrence; hrají: Hugh Grant, Sarah Jessica Parkerová, Sam Elliot, Mary Steenburgenová, Elisabeth Mossová, Michael Kelly aj.

  • Morganovi zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1398/139780.jpg
  • Morganovi zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1398/139783.jpg
  • Morganovi zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1398/139788.jpg
  • Morganovi zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1398/139787.jpg
  • Morganovi zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1398/139785.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 4 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
včera v 17:16

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...