Ježíš je borec borců

Praha – Duch svatý k nám promlouvá, haleluja, opakuje jako kafemlejnek žena v kroužku přibližně deseti dětí. Jedno z nich, asi jedenáctiletý chlapec, klečí s čelem na zemi a brečí, zatímco ostatní se se zavřenýma očima a rukama zdviženýma ke stropu kývou v rytmu hudby nebo alespoň šlapou zelí. V jiné místnosti, vyhrazené pro dospělé, to vypadá obdobně – lidé tleskají, tančí, brečí, smějí se a třesou a konferenciér se mezi slovy snad ani nenadechuje. Vítejte na Konferenci víry a ohně, vítejte na setkání s Ježíšem.

Když se začínající režisérka Tereza Nvotová na pražském Andělu setkala s mužem, který na procházející lidi křičel, že je Ježíš miluje, překvapilo ji to. Nejen proto, že ta informace je překvapující sama o sobě, ale především proto, že si vzpomněla na své dětství.

Nechodila do „normální“ školy, ale do anglicko-slovenské „školy budoucnosti“ (School of Tomorrow), kterou vedli američtí evangeličtí misionáři. Rozhodla se proto zajít na shromáždění křesťanského hnutí Triumfální centrum víry, ke kterému ten muž na Andělu patřil. A rozhodla se také natočit dokument o tom, kde končí hranice víry a začíná manipulace. Tak vznikl snímek Ježíš je normální (v angličtině Take it jeasy!).

Estráda, která není k smíchu

Dlouhé záběry ze shromáždění oveček Triumfálního centra víry v něm Nvotová nechává běžet bez komentáře. Jak sama uvádí, situace v nich zachycené ani žádné průvodní slovo nepotřebují. Nechce nikomu vnucovat svůj pohled na věc, koneckonců – a jestli to byl její záměr, v tom se neplete – těžko si lze po zhlédnutí něco nemyslet a každý si názor udělá sám. Škoda jen, že ve svém filmu nedala větší prostor členům hnutí, kteří se konference zúčastnili. Otázek by byla fůra.

Pozorovat chování účastníků shromáždění je tak trochu jako šmírovat někoho ve sprše. Je vám trapně, ale zároveň jste zvědaví a - nemůžete si pomoct - i fascinovaní tím, co vidíte. Konferenciér, jehož vystupování a způsob mluvení připomíná spíš prodavače z teleshoppingu nebo moderátora estrády než kazatele – svými výkřiky o Bohu přivede lidi v sále do jakéhosi transu, ve kterém se naprosto poddají svým emocím.

Ženy i muži tančí a pláčou, lehají si na zem. Dojde dokonce i na uzdravování nemocných. Děti mají v oddělené místnosti vlastní seminář. Žena, která ho vede, jim nedá ani na chvíli oddechnout. „Ježíš také neslezl z kříže, protože měl žízeň, tak i my to vydržíme,“ povzbuzuje děti radostně a rádoby teenagerovsky dodává: „Ježíš je borec borců!“

Přijdou Beatles do pekla?

Film ze shromáždění prokládá Nvotová záběry ze své vlastní minikonference. Sezvala na ni po deseti letech bývalé spolužáky a také jednoho učitele ze „školy budoucnosti“. Hlavní téma – manipulace. V půlkruhu před černým pozadím působí opět jako školáci, na jejichž nejisté otázky (například - jak jim mohli tvrdit, že Beatles přijdou do pekla) má jejich učitel vždycky jistou odpověď.

Režisérka jeho názorům neoponuje, diskusi se nějak zvlášť nesnaží řídit, jako v celém filmu i tady je spíše pozorovatelkou, nebo trefněji žačkou. Možná proto zůstávají rozhovory v porovnání se záběry z konference ve stínu. Tu si jistě ještě dlouho po filmu pamatovat budete.

Námět, scénář, režie: Tereza Nvotová; v kinech: od 15. ledna; stránky filmu

  • Ježíš je borec borců zdroj: www.jezisjenormalni.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/622/62145.jpg
  • Konferenciér z hnutí Triumfální centrum víry zdroj: www.jezisjenormalni.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/622/62146.jpg
  • Dotknout se tak Ježíše… zdroj: www.jezisjenormalni.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/622/62144.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 18 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...