Studenti závěrečného ročníku činohry na DAMU nastudovali hru Harlekýn je mrtvý. Text napsal jejich spolužák Josef Doležal jako černou grotesku na téma, jak funguje člověk v době společenské krize. Výsledná podoba je tak jejich společnou generační výpovědí o současnosti.
Harlekýn je mrtvý, přesto na DAMU komentuje rozpadající se svět
Harlekýn je pozorovatelem morové epidemie v italské renesanční společnosti. Do jaké míry se v nastalé hrůze mravně drolila a rozpadala? Hrají v dnešní společnost už staletí zkušeností svoji roli? „Pokud mám jednoduše popsat téma své hry, pak je o hledání místa ve světě, který se rozpadá,“ shrnul autor Josef Doležal. Inscenace začala vznikat během covidového lockdownu.
Optikou commedie dell'arte autor pozoruje postoje a chování současné společnosti. „Zároveň s covidem přišly události, které mě začaly také znejišťovat, a začal jsem se cítit, jako bych přeskočil deset let života a začal si na svět víc stěžovat,“ poznamenává jeden z herců Tomáš Čapek.
Špatné věci se děly vždycky, ale…
Hra řeší i dostupnost nepřeberného množství informací, které současný svět nabízí. Otázkou je, jak dalece člověk dokáže takovou svobodu využít. „Špatné věci se děly vždycky, ale teď k nim máme větší přístup, takže uričtý pesimismus v nás je,“ nepochybuje herečka Barbora Váchová.
Scénář hry Harlekýn je mrtvý předloni uspěl v soutěži o Cenu Evalda Schorma. Činoherní studenti z DAMU ji nastudovali jako závěrečnou inscenaci a uvádí ji v pražském divadle DISK. Někteří už sbírají výrazné role i na jiných scénách. Představitel harlekýna Tomáš Čapek hraje hlavní roli i v kritikou ceněné hře Zlý Jelen souboru Depresivní děti touží po penězích.