Gloria Slavia - vtipná rekonstrukce národního sebevědomí

V dobře osvětlených komorních prostorách galerie Michal's Collection v Husově ulici v Praze jsme část výstavy Gloria Slavia mohli spatřit už letos na jaře. Schopná a nápaditá kurátorka Rea Michalová si tu jakoby nanečisto zkoušela téma, které je nyní v rozsáhlejších a komplikovanějších prostorách k vidění ve věži Novoměstské radnice. Atmosféra zůstala stejná, exponátům se lehce uvolnilo místo, výstava se i po doplnění mohla svěže nadýchnout.

Výstava měla být (a vlastně je) vtipným příspěvkem k rekonstrukci pošramoceného národního sebevědomí, patriotismu či národní identity v době evropského kulturního, ekonomického a politického globalismu. Dlužno připomenout, že i denně citelného globalismu spotřebitelského, potomku předchozích -ismů. Kurátorka přesně vypočítává důvody, proč dala výstavu dohromady, a zcela poctivě se přiznává k tomu, že vystavení autoři chtějí přispět svým dílem k znovubudování nové národní hrdosti.

Co se podařilo? Dát dohromady sice mile nesourodou, přesto však přitažlivou skupinu tvůrců, oscilujících na široké škále výtvarného vyjádření – od hyperrealistckého (nebo možná lehce pseudorealistického) přes vtipnou konceptuální nadsázku až po intermediální pohledy či klasickou malbu s novým nábojem. Podařilo se doložit suverénnost vystavujících a dokládat další zajímavé momenty na jejich tvůrčí cestě. U mnohých diváků se však také podařilo probudit nové uvažování o oblasti, o které výstava mluví. O identitě, hrdosti, skrytě také o výkonu.

Není to náhodou tak, že jsme na cestě k budoucí Evropě, díky všem těm mizerných minulým etapám ve vývoji našeho národa, v jeho tvrdých i velmi trapných chvílích, už dávno nechtě a bezděky prověřili ona zadaná témata? Není národní hrdost k ničemu? K čemu naše identita v nové Evropě či globálním světě? Nezdržuje nás to neustálé vracení se kamsi ke chvílím opravdového národního úspěchu, který bych viděl spíš ve druhé polovině devatenáctého století či v pár letech první republiky? Nevidíme ho jako překonaný? Proč autoři používají často doslovné citace výtvarných prvků z možná tehdy ne laciné, ale přesto však jasně PR pojaté viditelně propagační ekvilibristiky, navíc štědře dotované tehdejšími státy?

Vtipný Martin Káňa posunul téma opravdu dál. Jeho plastické 3D mapy Československa, s Podkarpatskou Rusí včetně, nabízející odepínatelné segmenty (dávno už odepnuté), a to všechno z velkých vietnamských nacpaných tašek, zpochybňují klasické, dnes už opravdu staromilské teze národního sebevědomí. Káňa podrobil téma kritické analýze, tvrdé, vtipné, jasné.

Jan Wolfchen Vlček / Bohemia B5 (2011)
Zdroj: ČT24/Michal\'s Collection

Však všichni vídíme – ta kvalita identity spočívá především na výkonu. Pošramocená rozkradená země, technologicky zaostávající, kulturně takřka bezvýznamná, zuby nehty si držící ještě jakž takž fungující životní úroveň, nepřinášející pro okolní svět čtivé poselství a jakýkoliv zajímavý hospodářský příkon, si nemůže rekonstruovat sebevědomí nijak jinak než právě vzepjetím svého výkonu ve všech oblastech. Pak se teprve dostaví přirozená hrdost, nezdůrazňovaná a nijak nehledaná. Jinak to totiž nejde.

A proto jsem této zajímavé a výtvarně zajisté zdatné výstavě vděčen. Za to, že jsem musel přesypat mnohé, co se stavu ducha i těla této země týká.

GLORIA SLAVIA. Kdy a kde: věž Novoměstské radnice, Karlovo náměstí, Praha 2; výstava potrvá do 26. 10.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...