Čínský výtvarník a bojovník za lidská práva Aj Wej-wej zahájil jednu ze svých nejrozsáhlejších evropských výstav. Většina objektů v německém Düsseldorfu reaguje na uprchlickou krizi, doplňuje je několik dalších masivních exponátů, které dohromady váží více než sto tun. Výstava zabrala do konce srpna dvě muzejní budovy v centru města.
Aj Wej-wej vyjadřuje, co ho tíží, sto tunami umění
Všechno je umění, všechno je politika, shrnuje světově uznávaný umělec princip své práce a také téma jeho dosud největší výstavy v Německu. Zatímco pro Prahu před dvěma lety vytvořil obří nafukovací člun s nadživotními postavami uprchlíků, v Düsseldorfu zabrala celou místnost bambusová replika záchranného člunu. Připomínkou pokračující uprchlické krize jsou i ramínka s vyřazeným oblečením z uprchlického tábora v Řecku.
„Politický obsah této výstavy je pro nás velmi důležitý. Jde o jakýsi etický závazek. Nechceme ho ukázat jen v nových dílech, ale zdůraznit ho i u věcí starších,“ uvedla k výstavě ředitelka umělecké sbírky Severní Porýní-Vestfálsko Susanne Gaensheimerová.
Problematice imigrantů se Aj Wej-wej věnuje dlouhodobě. Během natáčení dokumentu Human Flow sám strávil několik měsíců v uprchlických táborech po celém světě. „Jestli zní otázka, zda moje práce ovlivňuje imigranty a jejich život? Pak je odpověď ano. Já sám jsem imigrant. Řeším stejné nebezpečí, když jsem vytlačen ze svého domova,“ vysvětluje, že téma uprchlíků je pro něj osobním tématem.
V Düsseldorfu ale připomíná i díla, jimiž kritizoval čínský režim. Například sto čtyřicet krabic plných ocelových tyčí s nápisem „křehké“. Odkazují k zemětřešení v provincii Sečuan v roce 2008. V oblasti se tehdy zřítilo mnoho škol. Aj wej-wej pak zveřejnil seznamy všech zemřelých dětí, které čínská vláda tajila.