Zetor nařídil zaměstnancům dovolenou, přišel o zakázky

Brno - Už přes tři týdny nechodí do práce sedm stovek zaměstnanců brněnského Zetoru. Firma přišla o zakázky na začátek letošního roku. Nařídila proto dělníkům i úředníkům, aby si na přelomu roku vybrali dovolenou. Příkaz vedení akceptovalo přibližně devadesát procent zaměstnanců. Ti, kteří si dovolenou vybrat nechtěli, v továrně uklízí nebo čistí stroje. Vyhlídky firmy jsou však optimistické. Tento stav by neměl trvat déle než do konce ledna.

Část výroby v Zetoru pokračuje

„Asi dvacet dělníků dovolenou odmítlo. S nimi i několik techniků a úředníků či účetních,“ řekl šéf odborů brněnského Zetoru Alois Kazelle. Pracovat se nepřestalo například v oddělení náhradních dílů. Právě tam si někteří odmítli vzít dovolenou. Jiní s ní naopak počítali. „Každý rok máme už před svátky volno. Proto si na tento termín plánuji dovolenou, aniž by mě do toho musel tlačit zaměstnavatel,“ uvedl Zbyněk Vágner.

Téměř čtyřtýdenní volno se ale všem zaměstnancům nelíbí. „Je to dlouhá doba. Radši bych pracoval. Vnímám to trochu jako nucenou dovolenou, nařízenou shora,“ postěžoval si seřizovač Lukáš Hatony.

Šéf odborů brněnského Zetoru Alois Kazelle:

„Je to klasický učebnicový případ. Pokud zaměstnavatel nezajistí práci, je to na zákonnou odstávku. Při té by ale lidé nedostali celý plat, takže je pro ně vybrání dovolené nakonec stejně lepší.“

Odboráři poukazují na to, že v době nedostatku zakázek by měl Zetor vyhlásit odstávku. Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Roha by to ale pro společnost výhodnější nebylo. Odboráři prý tímto způsobem jen hájí práva zaměstnanců. Zetor by totiž při odstávce musel zaměstnancům vyplácet mzdu v určitém poměru. To by ale byly náklady navíc. Naopak domluva na dovolené žádné dodatečné a nepředvídané náklady nevyvolá. S dovolenou se totiž počítá v nákladech na celý rok.

Automobilky řeší výpadky ve výrobě i jinak. „Třeba Škoda Auto nabírá či propouští lidi najaté z agentury podle toho, kolik má zrovna práce. Nebo během roku mění délku pracovní doby,“ popsal Roh způsoby, jak se vypořádat s nedostatkem zakázek ve výrobě.

S problémy se potýkají i jiní výrobci

Problémy Zetoru, stejně jako celému průmyslovému sektoru, způsobila krize. Automobilové odvětví je potom postiženo nejvíce. Do potíží se dostali i výrobci traktorů a kombajnů. Podobně jako brněnský Zetor je na tom podle Roha i divize Fiatu Case New Holland.

Analytik společnosti Cyrrus Jan Roh:

„Evropa se dostává z toho nejhoršího ven - hlavně v průmyslu. Takže si myslím, že pokud se Zetor této vlny chytne, tak by mohl pokračovat v tom trendu, kdy se dostává ze ztráty do zisku.“