Zetor nařídil zaměstnancům dovolenou, přišel o zakázky

Brno - Už přes tři týdny nechodí do práce sedm stovek zaměstnanců brněnského Zetoru. Firma přišla o zakázky na začátek letošního roku. Nařídila proto dělníkům i úředníkům, aby si na přelomu roku vybrali dovolenou. Příkaz vedení akceptovalo přibližně devadesát procent zaměstnanců. Ti, kteří si dovolenou vybrat nechtěli, v továrně uklízí nebo čistí stroje. Vyhlídky firmy jsou však optimistické. Tento stav by neměl trvat déle než do konce ledna.

Část výroby v Zetoru pokračuje

„Asi dvacet dělníků dovolenou odmítlo. S nimi i několik techniků a úředníků či účetních,“ řekl šéf odborů brněnského Zetoru Alois Kazelle. Pracovat se nepřestalo například v oddělení náhradních dílů. Právě tam si někteří odmítli vzít dovolenou. Jiní s ní naopak počítali. „Každý rok máme už před svátky volno. Proto si na tento termín plánuji dovolenou, aniž by mě do toho musel tlačit zaměstnavatel,“ uvedl Zbyněk Vágner.

Téměř čtyřtýdenní volno se ale všem zaměstnancům nelíbí. „Je to dlouhá doba. Radši bych pracoval. Vnímám to trochu jako nucenou dovolenou, nařízenou shora,“ postěžoval si seřizovač Lukáš Hatony.

Šéf odborů brněnského Zetoru Alois Kazelle:

„Je to klasický učebnicový případ. Pokud zaměstnavatel nezajistí práci, je to na zákonnou odstávku. Při té by ale lidé nedostali celý plat, takže je pro ně vybrání dovolené nakonec stejně lepší.“

Odboráři poukazují na to, že v době nedostatku zakázek by měl Zetor vyhlásit odstávku. Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Roha by to ale pro společnost výhodnější nebylo. Odboráři prý tímto způsobem jen hájí práva zaměstnanců. Zetor by totiž při odstávce musel zaměstnancům vyplácet mzdu v určitém poměru. To by ale byly náklady navíc. Naopak domluva na dovolené žádné dodatečné a nepředvídané náklady nevyvolá. S dovolenou se totiž počítá v nákladech na celý rok.

Automobilky řeší výpadky ve výrobě i jinak. „Třeba Škoda Auto nabírá či propouští lidi najaté z agentury podle toho, kolik má zrovna práce. Nebo během roku mění délku pracovní doby,“ popsal Roh způsoby, jak se vypořádat s nedostatkem zakázek ve výrobě.

S problémy se potýkají i jiní výrobci

Problémy Zetoru, stejně jako celému průmyslovému sektoru, způsobila krize. Automobilové odvětví je potom postiženo nejvíce. Do potíží se dostali i výrobci traktorů a kombajnů. Podobně jako brněnský Zetor je na tom podle Roha i divize Fiatu Case New Holland.

Analytik společnosti Cyrrus Jan Roh:

„Evropa se dostává z toho nejhoršího ven - hlavně v průmyslu. Takže si myslím, že pokud se Zetor této vlny chytne, tak by mohl pokračovat v tom trendu, kdy se dostává ze ztráty do zisku.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...