Žák: Pro firmy nesmí být výhodné stavět draze a pomalu

Praha – Stavba českých silnic je zbytečně drahá a trvá zbytečně dlouho – zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu potvrdil v Otázkách Václava Moravce i současný ministr dopravy Zdeněk Žák. Důvod tohoto stavu je podle Žáka systémový: firmy nejsou motivovány stavět rychle a za co nejnižší cenu, naopak se jim vyplatí pracovat nehospodárně a v pochybné kvalitě. „Česká republika se při zadávání zakázek na stavbu dálnic dostala do pasti,“ myslí si ministr. „Chci přesvědčit firmy, že se blíží doba, kdy budou státní zakázky hodnoceny podle ceny a rychlosti provedení. O kvalitě nediskutuji, to je podmínka nutná,“ shrnul Žák.

„Představte si, že jste projektant – dnes dostanete zaplaceno podle toho, jak drahou stavbu naprojektujete. Pak je jasné, že se snažíte naprojektovat co nejdražší stavbu. Proto by měl být systém nastavený tak, že řekneme: 'Milý projektante, zaplatím ti více, pokud mi naprojektuješ levnou a kvalitní stavbu,'“ popsal ministr nutné systémové změny.

Zpráva NKÚ: Dálnice stavíme pomalu a draze

Výstavba silnic a dálnic se v České republice podle kontrolorů NKÚ neúměrně prodlužovala. Od schválení investičních záměrů po dokončení stavby uplyne v Česku nejčastěji 12 let, nejčastějším důvodem průtahů jsou podle kontrolorů procesní chyby a jimi způsobená odvolání účastníků řízení. Naopak cena roste nejen kvůli předraženým projektům, ale i v průběhu výstavby, kdy si stavebníci účtují takzvané vícepráce. ŘSD například u 11 akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 procent z původní ceny.

Dalším problémem podle Žáka, ale také podle NKÚ, je, že v České republice jsou dálnice rozpočtovány z roku na rok a chybí tak dlouhodobá koncepce a priority budování dálniční sítě. Žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil priority a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích, nemá Česká republika už od roku 2007. Současný systém financování vedl k tomu, že ŘSD zahajovalo přípravu i samotnou výstavbu projektů, aniž by na jejich dokončení mělo zajištěné peníze.

Přitom za peníze, které byly doposud za stavbu dálnic utraceny, měla být síť dálnic a rychlostních silnic už dnes hotová. NKÚ přitom zjistil, že pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se předpokládalo v roce 1999.

Modernizace D1 u Velké Bíteše
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Stavba na D1 zbytečně omezuje řidiče

Nový povrch na dálnici D1 se bude pokládat až od příštího jara a do konce letošní stavební sezony se uskuteční pouze provizorní rozšíření dálnice, práce ve středním dělicím pásu, demolice nevyhovujících mostů a další přípravné práce související například s odvodněním nebo přesouváním kabelů, které podél komunikací vedou. Původní plán přitom zahrnoval vybetonování alespoň zkušebního úseku, na kterém by ŘSD vyzkoušelo chování materiálu v zimě. Dvoukilometrová část cementobetonového povrchu měla ještě letos pokrýt úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, kde práce postupují nejrychleji.

Stavba, která bude nejspíš během zimy stát, tak podle Žáka zbytečně omezuje projíždějící řidiče. „Já od stavebních firem vím, že by to šlo dělat rychleji,“ upozornil Žák. Pokud by se na dálnici celou zimu pracovalo, bylo by to podle Žáka relativně v pořádku. Rozhodně by podle něj ale opravou neměli trpět řidiči a v době, kdy budou práce přerušené, by tak podle něj měli stavbaři některé úseky znovu otevřít.

  • „Pokud nemůžeme betonovat nyní, je třeba se domluvit, abychom řidiče přes zimu nechali jezdit po dvou pruzích. Budeme tedy chtít menší omezení a průjezdnější dálnici. A ty uzávěry musí být na dobu nezbytně nutnou, což teď nejsou,“ uvedl Žák.

Šéf ŘSD Čermák: Uzavírky v zimě zmizí

Podle šéfa ŘSD Davida Čermáka se ale řidiči nemusí obávat; kde to bude možné, uzavírky na zimu opravdu zmizí. Řidiči tak budou moci jezdit ve více pruzích a rychleji – 130 kilometrů v hodině, jak je na českých dálnicích běžné.

Modernizované úseky dálnice D1
Zdroj: ČT24

Ministr dále upozornil, že rozhodnutí zahájit opravu D1 ještě letos bylo motivováno hlavně čerpáním peněz z Evropských fondů. „My říkáme, že D1 děláme pro řidiče. Ale to není pravda. Byla to jedna z posledních možností, jak legálně vyčerpat peníze z Evropské unie,“ myslí si Žák.

Jaké změny plánuje ministr dopravy?

  • „Uzávěry musí být jen na dobu nezbytně nutnou, což v současné době neplatí.“
  • „Budu apelovat na firmy, aby práce prováděly rychleji, což – jak samy firmy s jedinou výjimkou uznávají – je možné.“
  • „Budu dělat hlídacího psa, který pokud někdo nebude dodržovat už tak benevolentní smlouvy, ho bude sankcionovat.“

Ministr nevyloučil ani další personální změny v resortu, například v Ředitelství silnic a dálnic. „Budu se chovat stejně jako v případě Českých drah. Pokud se ukáže, že někdo má personální zodpovědnost za to, že něco nefunguje, tak přistoupím k personálním změnám,“ uvedl Žák s tím, že by personální změny učinil bez ohledu na to, že je ministrem vlády v demisi. Zároveň ale upozornil, že odvolání šéfa ŘSD Davida Čermáka nyní nechystá. „Zatím změny nepřipravuji, ale situace graduje a brzy zjistíme, kdo může za systémovou chybu,“ dodal.

Ministr kritizoval „nedokončenou transformaci“ Českých drah. „Budoucí vláda bude muset dokončit transformaci ČD nebo ji zrevidovat. Proces byl extrémně nákladný v řádech desítek miliard korun a zatím moc nevidíme žádné efekty,“ uvedl. V letech 2003 až 2008 byly České dráhy rozděleny na akciovou společnost České dráhy a Správu železniční dopravní cesty a vznikla dceřiná firma drah ČD Cargo. Zároveň přešlo na SŽDC zhruba 10 000 zaměstnanců a majetek v hodnotě 12 miliard Kč.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...