Německá automobilová skupina Volkswagen zavede měření emisí u svých vozů v silničním provozu, výsledky pak nechá nezávisle ověřit. Zpřísnit hodlá i dohled nad vývojem softwaru pro motory.
VW slibuje po skandálu přísnější dohled nad měřením emisí
Tyto kroky mají přispět k obnovení důvěry, která byla značně oslabena po vypuknutí emisního skandálu VW. Německá automobilová skupina v září přiznala, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě instalovala software umožňující skrývat nadměrné emise oxidů dusíku.
„Nedovolíme, aby nás krize ochromila,“ řekl před novináři výkonný ředitel Matthias Müller. „Současná situace je sice vážná, společnost to ale nezlomí,“ dodal. Navzdory skandálu jsou ale podle něj letošní objednávky zatím o 3,5 procenta vyšší než tomu bylo loni.
Kdo může za skandál? Vyšetřování dosahuje pokroku…
Firma také uvedla, že lidi zodpovědné za skandál zatím jmenovat nebude, a dodala, že okolnosti skandálu se stále vyšetřují. Předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch prohlásil, že společnost bude „neúnavně usilovat o zjištění, kdo byl zodpovědný za to, co se stalo“, a dal najevo, že nebude nikoho šetřit. Externí vyšetřování, které vede americká právnická firma Jones Day, dosahuje pokroku, na jeho závěry bude ale ještě zapotřebí několika měsíců, uvedl.
Vyšetřování podle Pötsche dosud analyzovalo údaje z počítačů, telefonů a dalších zařízení 400 zaměstnanců ze 2000, jimž bylo zakázáno veškerá tato data mazat. Vyšetřovatelé prošli 102 terabytů dat, což odpovídá obsahu zhruba 50 milionů knih.
Akciový trh vystoupení šéfů nepřesvědčilo
„Všechno je na stole. Nic se nezamete pod koberec,“ řekl k vyšetřování Pötsch. Dodal však, že Volkswagen je nadále přesvědčen, že do manipulace s emisemi byl zapleten jen malý počet zaměstnanců. Podle Pötsche nejsou žádné náznaky, že by byl do aféry zapleten někdo z nejvyššího vedení firmy. Znovu vyjádřil „hlubokou lítost“ nad skandálem a řekl, že hlavní prioritou skupiny bude obnovení důvěry.
„I když nemůžeme jednou provždy zabránit špatnému jednání jednotlivců, v budoucnu bude velmi obtížné naše postupy obejít,“ citovala agentura Reuters předsedu dozorčí rady. Podle něj nešlo při manipulaci se softwarem o jednorázovou chybu, ale o celý řetězec chyb.
Akcie Volkswagenu před tiskovou konferencí, na níž měla skupina zveřejnit informace z dosavadního vyšetřování skandálu, získávaly téměř tři procenta. Během vystoupení šéfů skupiny ale začaly zisky ztrácet a později se propadly asi o 2,5 procenta.
Müller novináře také informoval, že koncern se chystá výrazně změnit svou korporátní strukturu. Žádný prodej jednotlivých částí se ale v této souvislosti nechystá. Nová struktura by měla dát od roku 2017 více pravomocí regionálním divizím a jednotlivým značkám (mezi ně patří i Škoda Auto). Detaily by měly být známy v prvním čtvrtletí příštího roku.
Nejvyšší šéf koncernu se také chystá začátkem příštího roku do USA, kde skandál vypukl. Od zářijového nástupu do své současné funkce v zámoří ještě nebyl. Vedení skupiny podle agentury Reuters věří, že VW během nejbližších dnů či týdnů dosáhne dohody s americkými úřady, aby mohl začít svolávat vozy k opravě softwaru.
Skandál, který se vyšetřuje po celém světě, se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V reakci na největší aféru za 78 let existence Volkswagenu rezignoval na funkci dlouholetý generální ředitel skupiny Martin Winterkorn a z firmy odešla řada dalších manažerů.