Přední prodejci vozů společnosti Škoda Auto, které se také týká problém s manipulovaným měřením emisí u některých starších naftových motorů, nezaznamenali, že by se skandál odrazil na zájmu zákazníků. Jinou situaci ani nečekají. Odborníci totiž zdůrazňují, že všechna nově prodávaná auta musejí plnit normu Euro 6, takže jejich motory podvod nezahrnuje. Potíže ale nehlásí ani prodejci ojetin.
Kauza Volkswagenu prodeje v Česku neovlivnila, ani se to neočekává
„Zatím nevnímáme pokles zájmu a nepředpokládáme pokles prodeje. Informací je málo, navíc software byl nejspíše instalován ve vozech, které jsou již historií. Ministerstvo dopravy neřeklo, že by se mělo omezit používání těchto vozů,“ reagoval manažer servisních služeb firmy Auto Jarov Martin Kulhánek. Podobná slova zaznívají i od dalších největších prodejců škodovek v Česku. „Nesetkali jsme se s žádnou reakcí ze strany klientů,“ zmínil obchodní ředitel NH Car Radek Donner.
K vlivu skandálu na prodeje vozů značky Volkswagen nebo Škoda jsou skeptičtí i odborníci. „Celá aféra se na prodeji aut může projevit jen tím, že na základě zkreslených informací médií se na čas lidé začnou obávat kupovat auta, i když k tomu není žádný důvod. Aféra ale v médiích brzy odezní a auta se zase budou kupovat. To platí o všech značkách,“ prohlásil šéfredaktor AutoTablet.cz Vladimír Rybecký.
Pro Čechy je důležitější spotřeba než ovzduší
Ústředním tématem kauzy jsou machinace s měřením emisí, které měl speciální software omezovat pouze při technickém měření. Češi ale prý při výběru auta tolik nehledí na to, jaké má auto dopad na životní prostředí. „Pro českého zákazníka není hodnota emisí rozhodujícím faktorem, vítězí především spotřeba a užitná hodnota,“ zmínil Kulhánek. Uškodit by tak naopak mohlo, kdyby byla řídicí jednotka ovlivňující měření emisí upravena. „Zhorší se dynamické vlastnosti auta,“ uvedl Kulhánek.
„Kauza se na rozdíl od Švýcarska či USA, kde jsou zákazníci citliví na znečišťování ovzduší, ve statistice prodejů nových aut koncernu VW v Česku příliš neodrazí. Řada lidí ale zřejmě v budoucnu přejde k benzinovým motorům, případně k CNG pohonu,“ dodal šéfredaktor portálu Automakers Erich Handl.
Skandál nedopadá ani na zájem o ojetiny
Podobně jako prodejci nových aut zůstávají optimističtí také v autobazarech. „Na trhu ojetých automobilů se radikálních změn neobáváme,“ řekl provozní ředitel skupiny AAA Auto Petr Vaněček. „Je potřeba si uvědomit, že zákazníky vede ke koupi vozů s dieselovými motory spíše snaha ušetřit na palivu při dlouhodobém provozu, což tyto pohonné jednotky splňují bez ohledu na emise,“ doplnil.
Na vozidlech Volkswagen, Škoda i dalších značek koncernu si podle něj lidé cení nízké poruchovosti, široké servisní sítě nebo nízké spotřeby v reálném provozu a dlouhé životnosti.
I podle AutoESA zůstává podíl prodeje aut s dieselovým a benzinovým motorem neměnný. „Zmiňovaná kauza zájem o dieselové motory nijak neovlivnila a domníváme se, že ani ovlivnit nemůže,“ řekl ředitel strategického rozvoje Pavel Foltýn.
Čeští výrobci autodílů bez potíží
Firmy, které automobilkám dodávají díly, nezachytily klesající zájem o své služby. Jelikož se ale zakázky v automobilovém průmyslu upřesňují v horizontu dvou nebo tří měsíců, mohou se potíže projevit později. „Velké firmy přežijí, menší mohou mít problémy,“ odhaduje majitel společnosti Isolit Bravo, která vyrábí plastové výlisky pro Škodu Auto.
I tak jsou ale české firmy převážně optimistické. Podle společnosti TPB, která dodává ložiska Škodě Auto, kauza spíš brzy utichne. Spolumajiteli TPB Tomáši Kadeřábkovi přijde skandál jako uměle nafouknutá kauza. „Pokles prodejů se spíš dotkne Ameriky než Evropy, kde by to takový vliv mít nemuselo,“ odhadl jednatel AEV Zdeněk Mlčák. Gumárny Saar Gummi Czech, které vyrábějí těsnění do aut, nečekají vážný problém. „Jsme ve střehu, ale velké dopady neočekáváme. A s malými si poradíme,“ řekl generální ředitel gumáren Jan Tichý.
Skandál kolem německé automobilky vypukl před více než týdnem, když americké úřady obvinily firmu Volkswagen, že ve Spojených státech vybavila téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů. Sám Volkswagen posléze přiznal, že tento software instaloval do 11 milionů svých vozů. Automobilce za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun), začalo zde i trestní vyšetřování. Softwarem, který umožňoval při testech falšovat údaje o emisích, bylo vybaveno také zhruba 1,2 milionu škodovek.