Pověst Volkswagenu má zachránit Matthias Müller, šéf divize Porsche

Do čela německého automobilového koncernu Volkswagen byl jmenován Matthias Müller, který doposud řídil dceřinou společnost Porsche. Firma to oznámila po několikahodinovém zasedání své dozorčí rady. Dvaašedesátiletý Müller ve funkci generálního ředitele nahradí Martina Winterkorna, jenž ve středu odstoupil kvůli skandálu s podvody při měření emisí u naftových vozů. Nového šéfa má i mladoboleslavská Škoda Auto.

„Mým nejnaléhavějším úkolem je obnovit důvěru ve skupinu Volkswagen,“ prohlásil Müller. Slíbil, že zajistí maximální transparentnost a bude usilovat o to, aby společnost plnila stanovené normy nejlépe z celého automobilového průmyslu. Vyjádřil také naději, že Volkswagen vyjde z této krize silnější než kdy dříve.

Změny, kterými Volkswagen reaguje na skandál kolem emisí, se dotknou i české součásti Škoda Auto. Její šéf Winfried Vahland (58) od listopadu povede aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku a v čele mladoboleslavského podniku jej nahradí Bernhard Maier (55). Ten dosud působil ve funkci šéfa odbytu značky Porsche.

Aktivity Volkswagenu v samotných Spojených státech, kde celý skandál začal, dál povede Michael Horn. Ten se dnes za aféru omluvil zákazníkům, veřejnosti, úřadům i investorům a požádal je, aby dali Volkswagenu možnost napravit škody a získat zpět jejich důvěru.

Společnost po zasedání dozorčí rady sdělila, že nezávislým vyšetřováním případu pověří některou z amerických právnických firem. Chce také propustit zatím blíže neurčený počet manažerů a zavést decentralizovanější strukturu se zeštíhleným řízením. Navrhované změny bude posuzovat mimořádná valná hromada, kterou společnost naplánovala na 9. listopadu do Berlína.

„Jeho jmenování je krokem k očistě,“ komentoval Müllerovo jmenování analytik banky LBBW Frank Biller. Jiní ekonomové ale tvrdí, že Volkswagen znovu promeškal příležitost, a poukazují na jeho věk. „Už jen kvůli věku nebude moci vést společnost ani deset let. To znamená, že v dohledné budoucnosti se znovu objeví debaty o nástupnictví," řekl Henning Gebhardt z Deutsche Bank.

„Müller je dobrou volbou, ačkoli může být považován pouze za přechodného generálního ředitele, dokud si další interní kandidáti, jako například šéf značky Volkswagen Diess, nevyslouží své ostruhy," komentoval analytik Evercore ISI Arndt Ellinghorst.

Podle autobloggera Jana Blažka je ale celé dění kolem Volkswagenu v posledních dnech bouře ve sklenici vody. „Rozhodně si nemyslím, že by Volkswagen na tuto kauzu dojel. Ta personální změna byla žádaná..., a pokud se novým šéfem stane Mathias Müller, tak to je opravdu zdatný manažer,“ komentoval Blažek ještě před rozhodnutím rady s tím, že VW podle něj i přes tyto těžké časy zůstane lídrem automobilového průmyslu.

Podvodný software má 11 milionů aut

Skandál kolem německé automobilky vypukl minulý týden, když americké úřady obvinily firmu z toho, že ve Spojených státech vybavila téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů. Sám Volkswagen posléze přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů. Firmě za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun) a začalo tam proti ní trestní vyšetřování.

Aféra s naftovými motory EA 189 se navíc rozšířila i do Evropy, kdy německý ministr dopravy Alexander Dobrindt uvedl, že automobilka nemanipulovala s emisním měřením pouze u amerických aut, ale problém se údajně týká i evropských motorů. Neví se ale, o kolik vozů přesně jde. Evropská komise tak vyzvala všechny státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování manipulací s emisními testy.

Falšování údajů o emisích se netýká pouze osobních vozů, ale i lehkých nákladních aut. Podle agentury Reuters to řekl německý ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Norská policie  oznámila, že zahájí vyšetřování, zda celý skandál VW neporušuje tamní zákony. Mimo jiné chce zjistit, zda vozy s naftovým motorem, u kterých bylo možné manipulovat s emisními měřeními, byly dovážené i do Norska. Francie vedle toho informovala, že se na pozadí aféry rozhodla od příštího týdne náhodně testovat auta všech výrobců, která se v zemi prodávají.

Stovka vozidel ke kontrole ve Francii bude vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise, upřesnila francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová.

Motory ve škodovkách

Problémové automobily by tak mohly být i mezi českými řidiči. Podle údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek se v letech 2009 až 2013 prodalo v Česku více než 150 tisíc vozů s naftovými motory, přičemž značná část z nich disponovala agregátorem TDI typu EA 189, kterého se kauza dotýká.

Je to trochu hon na čarodějnice. Ta aféra se nafukuje až příliš.
Michal Štengl
šéfredaktor magazínu Transport a logistika

„Motory přijdou do Škody z Polska, Maďarska nebo Německa a tak, jak přijdou, se montují,“ uvedl Kulhánek s tím, že to podstatné je něco jiného – zda v době, kdy se tyto motory v Evropě montovaly, splňovaly evropská (nikoli americká) emisní kritéria Euro 4 nebo Euro 5.

České ministerstvo dopravy je nicméně připravené svolat do servisu majitele aut značky Volkswagen i Škoda. Rezort ale zatím nemá konkrétní údaje o počtu vozidel, kterých by se revize týkala, i když si informace od výrobců vyžádalo. Návštěva servisu pak ale pro řidiče nebude povinná a motorista bude moci nezkontrolovaným autem dál jezdit. Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce prý bude hradit výrobce.

„Myslím si, že do servisu ve finále nepojede téměř nikdo,“ dodává Blažek s tím, že obecně se svolávacích akcí, a to i v mnohem závažnějších situacích, účastní poměrně málo řidičů.

Země původu akcionářů firmy Volkswagen
Zdroj: bloomberg.com

Akcie VW zažily největší propad od finanční krize

Akcie Volkswagenu se kvůli skandálu od minulého pátku propadly o více než 33 procent. Zažily tak nejhorší týden od vrcholu světové finanční krize v říjnu 2008, kdy zkrachovala americká investiční banka Lehman Brothers. Tržní hodnota Volkswagenu se v důsledku skandálu snížila asi o 27 miliard eur (více než 730 miliard Kč).

Ztráty akcionářů Volkswagenu jsou ale tak obrovské, že někteří z nich uvažují i o žalobě na samotnou společnost. „Máme klienty, kteří se nevyhnutelně budou velmi důkladně zajímat o možnost vznést nárok na odškodnění akcionářů,“ dodává advokát Stewarts Law Clive Zietman.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 11 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 16 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
včera v 17:44

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...