Volkswagen nemanipuloval s emisními měřeními pouze u amerických automobilů, ale údajně se problém týká i naftových vozů v Evropě. Informaci prezentoval německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Neví se ale, o kolik přesně vozů jde. Evropská komise tak vyzvala všechny státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování manipulací s emisními testy. Volkswagen by měl nově řídit šéf Porsche a plánuje se vytvořit v představenstvu post pro americkou divizi, který by mohl zastávat současný šéf Škody Auto. Obvinění z machinací se mezitím rozšiřují i na další výrobce aut jako BMW.
Podvod s měřením emisí se týká i Evropy, kontroly míří i za dalšími
Kontroly, které budou probíhat, se podle německého ministra dopravy nedotknou pouze Volkswagenu. „Spolkový úřad pro motorová vozidla se nebude zaměřovat výlučně na modely VW, ale provede náhodné testy na vozy jiných automobilek,“ uvedl Dobrindt.
„Vybízíme všechny členské státy, aby přikročily k vyšetřování,“ prohlásila mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová. Komise už podle ní navrhla nová pravidla, která zpřísní testování automobilů na emise. Dodržování však bude čistě na členských zemích.
Problémové automobily by mohly být i mezi českými řidiči. Podle údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek se v letech 2009 až 2013 prodalo v Česku více než 150 tisíc vozů s naftovými motory, přičemž značná část z nich disponovala agregátorem TDI typu EA 189, kterého se kauza dotýká.
České ministerstvo dopravy je připravené svolat do servisu majitele aut značky Volkswagen i Škoda. Ministerstvo zatím nemá konkrétní údaje o počtu vozidel, kterých by se revize týkala, i když si informace od výrobců vyžádalo. Návštěva servisu pak ale pro řidiče nebude povinná a motorista bude moci nezkontrolovaným autem dál jezdit. Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce prý bude hradit výrobce.
Podle analytika nezávislého centra Glopolis Vojtěcha Koteckého kauza bude průlomem v dosavadním testování a normy se už nebudou zpřísňovat jen na papíře. Kotecký i Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je třeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů.
Ceny akcií nepadají jenom Volkswagenu
Někteří další výrobci automobilů už na kauzu zareagovali. Například Daimler, který vyrábí vozy Mercedes-Benz, uvedl, že zařízení, které by ovlivňovalo emisní hodnoty, nepoužívá. Obvinění totiž může znamenat ohrožení pro hodnotu akcií, jak se přesvědčil i Volkswagen, jemuž se akcie propadly od začátku týdne bezmála o třetinu. Od středy ale oživují a ztráty mírně smazávají. Podle některých obchodníků pomáhá, že firma podniká kroky, které jí mají pomoci s problémem se vyrovnat.
Aféra se nicméně negativně projevuje na celém odvětví, řada výrobců zaznamenala dvouciferné ztráty a nejistota podle analytiků vydrží ještě v říjnu. „Regulatorní zásahy či přinejmenším jejich riziko se zřejmě projeví na ochotě investorů do daných titulů investovat,“ řekl analytik J&T Banky Milan Vaníček.
Nejvíce jsou propadem kurzu akcií podle analytika společnosti Colosseum Františka Bostla postižené automobilky německé a evropské. Spíš mírněji tak klesají firmy Ford, Toyota nebo General Motors.
Naopak BMW sice dementovalo informaci časopisu AutoBild, že jeden z jeho dieselových modelů překročil v běžném provozu emisní limity jedenáctkrát, každopádně jeho akcie spadly od začátku týdne o čtrnáct procent.
Novináři vycházeli z informací mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT. Vozy BMW X3 xDrive 20d podle ní produkují víc oxidu dusíku než naftový Volkswagen Passat, u kterého americké úřady poprvé odhalily software pro manipulaci.
„Vývoj cen akcií BMW ukazuje, jak jsou investoři ohledně naftových motorů a jejich budoucí regulace nervózní,“ uvedl Arndt Ellinghorst z výzkumné společnosti Evercore ISI.
Volkswagen podvod přiznal
Skandál okolo Volkswagenu vypukl minulý týden, když firmu z manipulace emisních měření u naftových vozů obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Automobilka Volkswagen pak přiznala, že do jedenácti milionů svých aut instalovala software, který rozpoznává, kdy je vůz testován na emise, a až v té chvíli spustí systém, který emise při testování snižuje.
Americké úřady uvedly, že manipulace se týkaly vozů značek VW a Audi s naftovými motory, které se v USA prodávaly v posledních sedmi letech.
Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard Kč) a začalo tam proti němu kriminální vyšetřování. Jednou z reakcí na aféru byla rezignace generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. O manipulacích prý ale nevěděl a sám byl těmito informacemi „šokován“. Na jeho místo by podle agentury Reuter mohl nastoupit ředitel Porsche Matthias Mueller.
Podle agentury Reuters by po pátečním zasedání dozorčí rady Volkswagen měly být také známy osoby, které jsou fakticky zodpovědné za falšování měřených hodnot emisí. Dozorčí rada by zároveň měla provést změny v nejvyšším vedení, které se mohou týkat i manažerů, kteří údajně o úpravách vozů nevěděli.
Očekává se konec šéfů vývoje a výzkumu pro Audi Ulricha Hackenberga a pro Porsche Wolfganga Hatza spolu s ředitelem americké divize Michaelem Hornem. Audi a Porsche spadají do koncernu Volkswagen. V představenstvu pak VW vytvoří zvláštní post pro řízení americké pobočky. Hlavním kandidátem je údajně šéf Škody Auto Winfried Vahland.