Stockholm - Hodnota zkrachovalého švédského výrobce automobilů Saab Automobile pokrývá méně než třetinu jeho dluhů. Peníze tak dostanou zpátky pouze někteří věřitelé. Informovali o tom dnes nucení správci podniku. Švédský soud vyhlásil bankrot Saabu koncem loňského roku.
Všechny věřitele zkrachovalého Saabu se uspokojit nepodaří
Z účetnictví Saabu podle správců vyplývá, že firma dluží 13 miliard švédských korun (36 miliard Kč). Hodnota jejích aktiv se přitom pohybuje pouze kolem 3,6 miliardy švédských korun. Mezi věřitele automobilky patří například bývalý majitel General Motors, zaměstnanci či švédská vláda. Zaměstnanci samotné společnosti Saab Automobile podle správců žádné peníze neobdrží, zatímco pracovníkům divize Saab Automobile Powertrains by mohly být určité částky vyplaceny.
Švédský soud vyhlásil bankrot Saabu koncem loňského roku. Automobilka již loni v dubnu zastavila výrobu, protože její dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům. Správci Saabu letos v únoru uvedli, že obdrželi několik nabídek na záchranu podniku od švédských i mezinárodních investorů. Dnes se k vývoji kolem možné záchrany Saabu nevyjádřili.
Ztrátový Saab předloni od amerického koncernu General Motors koupila nizozemská společnost Swedish Automobile (Spyker Cars) za 400 milionů dolarů (zhruba 7,5 miliardy Kč). Loni v říjnu se Swedish Automobile předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však zkrachovala, protože narazila na řadu překážek, včetně odporu GM. Firma Youngman se ale letos podle médií začala o Saab opět zajímat.
Z letecké společnosti výrobce aut
Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.
Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. Nejslavnější Saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů.
Saab stíhala jedna krize za druhou
V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou americké automobilky General Motors. Zbytek koupila GM v roce 2000.
Hospodářské výsledky se firmě nedařilo zlepšit ani v průběhu 90. let. O to tvrději na ni dolehla hospodářská krize z let 2008/2009. Do bankrotového režimu se tehdy dostala i matka Saabu – americká GM. Po opuštění bankrotového režimu rozhodla o postupném ukončení činnosti Saabu, za pomoci Spyker Cars tehdy ještě Saab utekl hrobníkovi z lopaty.