V severních Čechách by během několika let mohla vzniknout továrna na lithiové baterie, které se používají k pohonu aut s elektromotorem. Podle ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jde o projekt polostátní energetické společnosti ČEZ s tím, že půjde o jednu z největších investic ve střední Evropě.
V severních Čechách zvažuje ČEZ postavit velkou továrnu na lithiové baterie, oznámil Havlíček
Kontrolu nad těžbou lithia v oblasti u Cínovce v Krušných horách by měl ČEZ podle ministra Havlíčka získat do 31. března, pokud dobře dopadne výzkum v oblasti. Jde především o to, jestli je možné oddělit lithium od slídy. V německé části regionu, kde je asi třetina zdejších zásob tohoto kovu, se už těží. O „nesmírně zajímavý a cenný zdroj“ jde podle Havlíčka i pro Česko.
„Logika by měla postupovat tak, že ČEZ by měl v budoucnu v regionu severních Čech, tedy v regionu, který je postižen uhlím, vybudovat takzvanou gigafactory,“ uvedl ministr za použití výrazu, kterým své továrny na baterie označuje americký výrobce elektromobilů Tesla.
Mluvčí ČEZu Roman Gazdík uvedl, že firma těžbu lithia zvažuje a uzavřela partnerství se slovenským InoBat, který hodlá budovat továrnu na Slovensku a potvrdil, že stavbu továrny v severních Čechách zvažuje. „Pro úspěšnou realizaci je nicméně nezbytně nutné vytvořit konsorcium ve spolupráci se zkušeným technologickým partnerem a zástupci automobilového průmyslu,“ doplnil mluvčí.
Podle Havlíčka vzniká „sestava kvalifikovaných investorů i z automobilového průmyslu“, upřesnil.
Těžba lithia byla jedním z témat předvolebního boje v roce 2017, tehdejší ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) čelil kritice opozice i koaličního ANO kvůli memorandu s australskou společnosti EMH. Loni se s ní ČEZ dohodl na partnerství s tím, že by mohl v případě dokončení dohody získat 51procentní podíl ve společnosti Geodet, která je českou dcerou EMH a vlastní práva na těžbu.