Stát dá krajům na železnici každý rok více než miliardu

Praha - Stát bude každoročně přispívat krajům na provoz železnice 20 procenty z částky, kterou na tento účel samy vynaloží. Půjde až o 1,2 miliardy korun ročně. Ministr dopravy v demisi Petr Bendl (ODS) považuje tento krok za systémové řešení nedostatku peněz v regionální železniční dopravě, který by mohl vést i k výraznému omezení regionálních spojů.

„Systém nastavujeme tak, aby na každou korunu stát přispěl cca 20 haléři. Jestli to bude 25 nebo 15, to je otázkou debat,“ uvedl Bendl. Podle něj by měly mít kraje jistotu státního příspěvku, na druhé straně by ale měly šetřit. Totéž podle něj platí i pro České dráhy.

Petr Bendl pro ČT:

„Zejména v období krize, kdy v řadě regionů lidé přicházejí o práci, je třeba podpořit mobilitu obyvatel tak, aby doprava fungovala, aby lidé mohli jezdit za prací.“

I přestože stát krajům významně s financováním regionální železnice pomůže, do toho, jaké spoje si kraje od Českých drah či jiných dopravců nasmlouvají, mluvit nehodlá. „Kraje by si měly pohlídat kvalitu regionální železnice,“ řekl Bendl České televizi.

Peníze od státu by kraje mohly dostat již v příštím roce, shodla se na tom vláda v demisi. Zatím ale není jasné, jak se novinka promítne do zákonů. Podle Bendla připadá v úvahu například změna zákona o rozpočtovém určení daní.

Dráhy dlouhodobě tvrdí, že lokální spoje jezdí s každoroční ztrátou přes tři miliardy korun. Kraje na jejich provoz proto musí přispívat, loni zaplatily celkem 4,7 miliardy korun. Na navýšení plateb a vyrovnání ztráty prý ale nemají peníze. Státní příspěvek pokryje pouze třetinu uvedené ztráty, v úvahu tak připadá například omezení regionální dopravy. Letos stát krajům situaci usnadní mimořádnou třímiliardovou dotací.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...