Bratislava - Slovensko vyčlení na příspěvky na nákup nového vozidla výměnou za likvidaci staršího auta dalších 22,1 milionu eur (600 milionů korun). Rozhodla o tom dnes tamější vláda. Výše státní dotace na jedno vozidlo se však sníží o třetinu na 1000 eur (27 tisíc korun) a prodejci budou muset poskytnout na nové auto slevu nejméně ve stejné výši. Příspěvek se znovu začne vyplácet pravděpodobně od pondělí.
Slovenské šrotovné spolkne dalších 22 milionů eur
Přiznání příspěvku na likvidaci starého vozu bude podmíněné slevou od prodejce, která doposud nebyla k získání dotace povinná. Prodejci ji však většinou poskytovali a lidé pak díky tomu obdrželi od státu šrotovné vyšší. Spotřebitelé si budou moci nadále koupit v rámci programu nové auto do částky 25 tisíc eur (675 tisíc korun).
Částka 33,2 milionu eur (zhruba 900 milionů korun) z prvního balíku byla vyčerpána za necelé tři týdny. Motoristé nechali v rámci programu sešrotovat více než 22 tisíc vozidel.
Podle kritiků podpoří šrotovné spíše dovoz
Kritici zavedení šrotovného již dříve upozorňovali na to, že státní příspěvek podpoří spíše dovoz aut ze zahraničí. Tři slovenské automobilky, které kvůli krizi upravily výrobní program a pracovní dobu, totiž většinu produkce vyvážejí.
Šrotovné letos zavedly Německo, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko a Rakousko. Odborníci se domnívají, že „likvidační příspěvek“ posílí prodeje a že proti prognóze bez něj se odbyt vozů zvýší o sedm procent. Česká vláda šrotovné do balíčku protikrizových opatření neschválila, nyní však není vyloučeno, že kabinet by v rámci politických dohod návrh ČSSD na jeho zavedení mohl podpořit.