Pražské letiště se potýká s nedostatkem parkovacích míst. Od prvního července kvůli tomu zpřísní podmínky pro krátkodobé parkování a v parkovacích domech přidá další místa pro dlouhodobé stání. Změny souvisí s rychlým růstem počtu odbavených cestujících. Letiště Václava Havla teď celkem nabízí přes šest tisíc parkovacích míst.
Ruzyňské letiště zpřísní krátkodobé parkování a postaví nová místa pro dlouhodobé
Přímo před prvním terminálem ruzyňského letiště se dá parkovat zdarma jen prvních patnáct minut. Každá další čtvrthodina stojí sto korun.
Toto pravidlo se nezmění, letiště však omezí počet vjezdů. Zatímco v současnosti může jedno auto parkovat patnáct minut z každé hodiny, nově bude moci znovu přijet až další den.
To bude problém hlavně pro ty, kteří mají odvozy z letiště v popisu práce. Jsou to především lidé, které si najímají hotely, aby vyzvedli klienty. V některých případech dopadne zpřísnění přímo na řidiče. „Pokud máte auto na sebe, tak si to platíte sami,“ říká jeden z takových řidičů Kamo Michaljan.
Na parkovišti pro střednědobé stání se bude zdražovat. Od prvního července tam letiště zvedne ceny z 50 na 60 korun za hodinu. „Došlo k tomu zhruba po deseti letech. Zvýšení ceny odráží zvýšené náklady na údržbu infrastruktury,“ vysvětluje mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.
Největší zájem je o dlouhodobé parkování, které stojí tisíc korun na týden. Když reportér ČT Jan Beránek zkoušel ve čtvrtek rezervovat místo na následující víkend, už nepochodil. Letiště proto v polovině července přidá dalších skoro 600 míst. „Nárůst počtu parkovacích míst by měl být zhruba jedenáctiprocentní a kopíruje zhruba předpokládaný nárůst počtu cestujících,“ říká Pacvoň.
Kapacitu pro nová místa uvolní hlavně zaměstnanci letiště. Ti se odstěhují ven na právě vznikající vlastní parkoviště.
Na pražském nebi houstne provoz
Letiště Václava Havla v Praze loni odbavilo přes patnáct milionů cestujících. To je meziroční nárůst o 17 procent. V posledních měsících tempo nárůstu zvolňuje. Letos v květnu přistálo nebo odletělo přes milion a čtyři sta tisíc lidí, což je osmiprocentní změna oproti květnu 2017.
Největší provoz je mezi Prahou a amsterdamskými ranvejemi, druhé z hlediska frekvence provozu s Prahou je pařížské a třetí moskevské letiště.
Nejrušnějším evropským letištěm je londýnské Heathrow se 78 miliony odbavených cestujících za rok. Na druhém místě je letiště Charlese de Gaulla v Paříži a těsně třetí je Schiphol v Amsterdamu.