Asi na 90 minut zablokovaly v neděli nad ránem nizozemské úřady dopravu na amsterdamské letiště Schiphol poté, co areál zasáhl rozsáhlý výpadek proudu. Dodávky elektřiny na jednom z nejrušnějších evropských letišť se už podařilo obnovit, potíže ale budou mít dopad na provoz po zbytek neděle a vedly ke zrušení dopoledních spojů s Prahou.
Obří letiště v Amsterdamu bylo bez proudu. 90minutový blackout ovlivnil lety po celé Evropě
Silnice i železniční tratě vedoucí k letišti byly uzavřeny přibližně od páté do šesté hodiny ranní, napsala agentura Reuters. Výpadek bude mít podle mluvčího Schipholu Jacco Bartelse „vážné důsledky pro lety během dne“. Letiště už na Twitteru oznámilo, že omezuje počet příletů, řada odletů má zpoždění, nebo byly zrušeny.
Mluvčí pražského Letiště Václava Havla Marika Janoušková ČTK řekla, že kvůli problémům na Schipholu byly zrušeny dva páry dopoledních letů mezi Prahou a Amsterdamem. Později upřesnila, že podle jejích informací byl provoz v Amsterdamu obnoven, a proto se rušení dalších spojů nečeká.
Schiphol je po londýnském Heathrow a pařížském Letišti Charlese de Gaulla třetím nejrušnějším letištěm v Evropě co do počtu odbavených pasažérů. V listopadu jej postihly technické potíže, kvůli nimž nabraly desítky letů zpoždění a další byly zrušeny. Mluvčí řízení letového provozu tehdy vyloučila, že by výpadek způsobil kybernetický útok.
Příčiny nedělních problémů už vyšetřuje společnost Tennet, která spravuje nizozemské rozvodné sítě elektřiny.
- V případě zrušení či zpoždění letu jsou práva cestujích stanovena evropským nařízením č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Informuje o tom SOS Asociace (Sdružení obrany spotřebitele).
- Letecký dopravce je v případě zpoždění letu:
- * více jak dvě hodiny v případě letů do 1500 kilometrů,
- *více jak tři hodiny v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů,
- *více jak čtyři hodiny u všech ostatních letů
- povinen poskytnout cestujícím občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době.
- Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování.
- Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění dvou telefonních hovorů. Z judikatury vyplývá též možnost požadovat peněžité odškodnění při zpoždění delším než tři hodiny, pokud toto zpoždění nebylo způsobeno mimořádnými okolnostmi.
- Cestující by si měl v případě zpoždění letu především zajistit důkazy k prokázání zpoždění či zrušení letu (např. palubní lístky, letenky, potvrzení o zpoždění/zrušení letu, fotky tabulí z odletové haly…) pro případný soudní spor.
- Následně je třeba kontaktovat dopravce s uplatněním nároku formou standardizovaného formuláře. Pokud není spotřebitel s vyřízením stížnosti spokojen, je možno se obrátit na příslušný dozorový orgán, případně se obrátit na soud s žalobou o uplatnění nároků vůči dopravci.
- Pokud je let úplně zrušen, dopravce je povinen poskytnout cestujícímu přesměrování letu a nezbytnou péči podobně jako v případě zpoždění (tedy občerstvení, nocleh, apod.). Jestliže s přesměrováním cestující nesouhlasí, má právo na vrácení ceny letenky.
- Ve vymezených případech (v závislosti na čase informování o zrušení letu a nabídce náhradního letu) má cestující dále nárok na finanční kompenzaci z titulu náhrady škody, a to ve výši 250–600 eur.
- Letecký dopravce ale není povinen platit náhradu, pokud bylo zrušení letu způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření (např. z důvodu nepříznivého počasí).