Pražské letiště zrychluje odbavování. Spustilo nové automatizované kontroly

Na pražském letišti je od pondělí v plném provozu nový prostor centrální bezpečnostní kontroly. Kontrolní stanoviště za 200 milionů korun by mělo zvýšit hodinové odbavovací kapacity Terminálu 2 o téměř 40 procent. Stanoviště je největším rozvojovým projektem realizovaným na Terminálu 2 od jeho otevření v roce 2006.

Novou bezpečnostní kontrolou, která je oproti dosavadnímu stanovišti posunuta do levé části odletové haly, budou procházet všichni cestující, kteří poletí do zemí schengenského prostoru.

Podle předsedy představenstva Letiště Praha Václava Řehoře by se díky novince měl zvýšit počet odbavených cestujících až na 2500 lidí za hodinu. Cestující by měli také pocítit zvýšený komfort díky větším prostorům. Cestující už například nebudou muset ručně posunovat zavazadlo či přepravku na osobní věci.

Nové bezpečnostní pracoviště disponuje osmi plně automatizovanými a šesti manuálními rentgenovými tratěmi. „Jedná se o bezpečnostní kontrolu, kterou lidé prochází před tím, než se dostanou k odbavovacím branám. Po automatizovaných trasách projedou všechna příruční zavazadla. Pokud dojde k problému, tedy že v zavazadle bude zakázaná látka nebo předmět, odbočí zavazadlo z automatizované tratě na manuální, kde dojde k dodatečné kontrole,“ upřesnil redaktor ČT Petr Obrovský.

„Čili ten, kdo je dobře připravený, nemá tam nic, co by vypadalo jako nebezpečný předmět, tak velmi rychle projde,“ dodává předseda představenstva Řehoř.

Tento systém umožní kontrolu až tří cestujících současně. Nové tratě fungují od začátku června ve zkušebním procesu. Součástí je mimo jiné také nový technologický systém pro zavazadla, který má zrychlit a zjednodušit přepravu a kontrolu kufrů.

Pražské letiště výrazně zrychlí odbavování (zdroj: ČT24)

Podle předsedy představenstva Řehoře musí letiště vzhledem k rostoucímu počtu odbavených cestujících průběžně navyšovat své provozní kapacity novými stavebními i technologickými projekty. „Nové pracoviště bezpečnostní kontroly na Terminálu 2 je kombinací těchto dvou přístupů,“ dodal Řehoř.

Vybudování nového centrálního stanoviště bezpečnostní kontroly tady na Terminálu 2 stálo 200 milionů korun. Prostory dosavadní bezpečnostní kontroly se mají po rekonstrukci přeměnit na obchodní zónu s restaurací.

Letiště chce růst, odbavit plánuje až 21 milionů cestujících ročně

Řehoř zároveň do budoucna avizoval zavádění dalších technologií do nového kontrolního stanoviště. „Plánujeme například pořízení tzv. body scannerů či případné nahrazení manuálních tratí automatickými, což by v budoucnu mohlo znamenat další navýšení kapacity odbavených cestujících,“ dodal.

S otevřením nového stanoviště centrální bezpečnostní kontroly na Terminálu 2 zároveň končí provoz dřívějšího pracoviště, které na letišti fungovalo od počátku provozu terminálu. Uvolněný prostor letiště využije pro výstavbu nové komerční zóny s novými restauracemi a obchody.

Počet odbavených cestujících na pražském letišti
Zdroj: Letiště Praha

Letiště Václava Havla v posledních letech navyšuje počty odbavených cestujících. Zatímco loni odbavilo rekordních 15,4 milionu lidí, letos letiště očekává číslo ještě o zhruba 1,5 milionu vyšší. Počet cestujících by tak mohl dosáhnout 17 milionů lidí za rok, což je hraniční kapacita pražského letiště.

Vedení letiště proto připravuje miliardové investice, aby počet cestujících mohl dále růst. V plánu je například stavba nové ranveje. Do roku 2026 by pak počet odbavených cestujících mohl vzrůst na 21 milionů lidí ročně. Vybudovat chce vedení také letadlová stání s nástupními mosty.

Rozšíření chystá letiště i na Terminálu 1. V příštím roce tam vznikne deset nových odbavovacích přepážek a další nové brány s nástupními mosty, dodal web zdopravy.cz.

Provoz na českém nebi v roce 2017
Zdroj: Řízení letového provozu ČR