Praha – Pilot Karel Brabenec a redaktor brněnských Lidových novin Václav König – to byla posádka historicky prvního letu společnosti Československé státní aerolinie (ČSA). S dvojplošníkem Aero A-14 Brandenburg vzlétli 29. října 1923 z letiště Praha-Kbely, cílem byla slovenská Bratislava.
První stroj ČSA vzlétl před 90 lety, mířil do Bratislavy
Společnost Československé státní aerolinie byla založena 6. října 1923. Zprvu zajišťovala pouze vnitrostátní dopravu, kromě linky do Bratislavy létala také do Košic, Brna, Ostravy, Mariánských Lázní a Karlových Varů. Do konce roku 1923 přepravila celkem 29 cestujících, deset kilogramů pošty a 110 kilogramů nákladu.
Letecké spojení se zahraničím zajišťovala od roku 1928 Československá letecká společnost, soukromá firma se státní subvencí, která létala z Prahy například do Berlína, Vídně, Drážďan, Kasselu a Rotterdamu.
První let ČSA na konci října 1923 byl významným mezníkem v dějinách československého a českého letectví. K těm předchozím patří například první dálkový let ve střední Evropě z Pardubic do Prahy, který podnikl v roce 1911 Jan Kašpar, nebo vznik tří leteckých továren (Letov, Aero a Avia) v roce 1919.
„V těch dobách byl každý let do jisté míry dobrodružný, protože navigační prostředky, letadla a všechno ostatní byly velice primitivní (…) Smyslem toho všeho bylo propojit Československo, které bylo dlouhé, se Slovenskem a Podkarpatskou Rusí, které neměly víceméně žádnou železniční síť,“ říká letecký publicista Martin Velek.
V roce 1929 se ČSA staly členem Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu. O rok později poprvé opustily území státu – 1. července 1930 se letadlo Československých státních aerolinií vydalo do Záhřebu. Na „jadranský expres“ nasadily tehdejší aerolinky letoun Ford 5 AT-C Trimotor pro čtrnáct cestujících.
Tři roky po letu do Záhřebu spojily ČSA Prahu s Bukureští a v roce 1936 byl zahájen letecký provoz na lince Praha–Moskva. Do konce desetiletí se seznam destinací rozšířil ještě o Brusel, Paříž, Řím a Budapešť. Krátce před druhou světovou válkou tak společnost zajišťovala spojení s většinou významných evropských měst. V roce 1937 navíc ke kbelskému letišti přibylo letiště v Praze-Ruzyni.
Během války byl provoz aerolinek zastaven. Svou činnost dopravce obnovil až 14. září 1945, provoz ale zahájil až v březnu 1946. Další milník přišel v roce 1947, kdy ČSA poprvé vstoupily poprvé do mezikontinentální dopravy a otevřely linky do Káhiry, Istanbulu a Ankary.
Bouřlivý rozvoj v mezinárodní dopravě zažily ČSA v šedesátých letech, kdy se v síti linek objevila nová města v Africe, na Blízkém a Středním východě i v jihovýchodní Asii. Přes Atlantik letělo poprvé letadlo tuzemských aerolinií v roce 1962, a to na lince z Prahy do Havany. Linka do New Yorku byla spuštěna v roce 1970.
Po pádu komunistického režimu se ČSA transformovaly na akciovou společnost (1992) a z názvu „Československé“ po rozpadu federace už zbylo jen „České“ (1995).
Od září 2012 jsou ČSA součástí Českého Aeroholdingu, který sdružuje i Letiště Praha a další společnosti. Letos v březnu pak prodala vláda Petra Nečase 44 procent akcií ČSA korejskému dopravci Korean Air. V současnosti provozují aerolinky 23 letadel Airbus a ATR. Po tříleté pauze letos přibyl do flotily také letoun pro dálkové linky Airbus A330.