Trh s osobními auty v Česku se v prvním pololetí meziročně snížil o 10,6 procenta na 128 498 vozů. V červnu se trh propadl o 15,5 procenta. Nejmenší snížení zaznamenal segment terénních SUV a velkoprostorových rodinných vozů. Oznámil to Svaz dovozců automobilů.
Prodej osobních aut v pololetí klesl o více než desetinu. Trh je nasycený, míní ekonom
Nejprodávanější Škoda zaznamenala pokles o šest procent na 44 090 aut. Následuje Volkswagen s poklesem prodeje o pětinu na 10 782 vozů, třetí Dacia naopak rostla o šest procent na 9032 aut. Na dalších místech skončily značky Hyundai, Peugeot, Renault, Kia, Toyota, Ford a Mercedes-Benz.
„Poměrně výrazný pokles prodeje osobních vozů v Česku má na svědomí nasycení trhu. Minulostí jsou totiž léta, kdy tuzemské firmy i domácnosti obnovovaly své vozové parky,“ poznamenal hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. K nasycování trhu s osobními auty podle něj dochází i v dalších evropských zemích, a to zejména v ekonomicky vyspělejších.
Do prodeje aut se pak promítl i přechod na novou metodiku měření spotřeby paliva a emisí, dodal Kovanda. „K tomuto přechodu došlo loni ve druhé polovině roku, ale prodeje aut nepříznivě poznamenal ještě i letos, protože automobilky mají s přechodem na novou homologaci značné problémy,“ přiblížil.
„Prodejům v červnu nepomáhalo horké počasí,“ míní partner poradenské firmy EY Petr Knap. „Lidé měli jiné priority než kupovat auta. Doufejme, že část poptávky se zrealizuje později. Ale určitě tento propad už nedoženeme,“ doplnil.
Dominují benzinová auta
Z konkrétních modelů se letos zatím nejvíce prodávala Škoda Octavia (11 746 vozů), Škoda Fabia (10 863 aut), Škoda Rapid (6872 aut) a další škodovky Karoq a Kodiaq. Následuje Dacia Duster a Hyundai i30.
Vede třída SUV s podílem 31,5 procenta, následuje nižší střední třída s 19,8 procenta. Z hlediska paliva vedou benzinové vozy s podílem 70,35 procenta, naftové mají 27,1 procenta.
Registrace nových lehkých užitkových vozů se zvýšily o čtyři procenta na 10 221 aut. První je značka Volkswagen, druhý je Peugeot a třetí Fiat. Vedly nejtěžší vozy do 3,5 tuny s podílem 63 procent. Většina prodaných vozidel byla na naftu.
Prodej nákladních vozidel vzrostl o 24,5 procenta na 6054 vozů. Nejprodávanější byly Mercedes, Scania a MAN. Polovinu odbytu tvořily tahače.
Prodej nových autobusů vzrostl o 17,7 procenta na 651 vozidel, registrace nových motocyklů se pak zvýšily o téměř 12 procent na 10 805 strojů.