Prodej auta přes bazar nemusí být jednoduchý. Na co si dát pozor?

Praha – Koupili jste si nového plechového miláčka a chcete se zbavit toho starého? To by nemělo být nic těžkého, zvlášť pokud skvěle jezdí a vypadá jako nový. Auto můžeme samozřejmě prodávat třeba přes inzerát. Jenže mnoho lidí se takových nabídek bojí, a tak radši přenechají prodej auta těm, kteří by to měli umět nejlépe – autobazarům. Prodej je pak bez starostí. Někdy se ale z pomyslné bezstarostnosti může vyklubat noční můra – přijdeme o peníze i o auto. Na co si musíme dát pozor, aby se nám to nepřihodilo?

Případ Boženy Czyžové a jejího stříbrného Golfa

Paní Czyžová se rozhodla prodat auto, a protože se bála podvodníků, zamířila do autobazaru. Tam sepsala komisionářskou smlouvu a předala autobazaru auto s klíčky i s technickým průkazem. Dva měsíce se nic nedělo, pak jí majitel autobazaru zavolal, že její vůz někdo ukradl. „V tu chvíli jsem myslela, že se propadnu do země, s něčím takovým jsem nepočítala. “To auto jsem předávala do autobazaru s tím, že bude zabezpečené, že o něj bude postaráno," uvedla Czyžová.

Policie sice krádež řešila, pachatele ale nenašla, a tak případ odložila. A autobazar nehodlal řešit vůbec nic. Prý i jemu vznikla škoda asi dvě stě korun za rozříznutou kladku na bráně. Paní Czyžová se proto s žalobou o náhradu škody obrátila na soud. Ten žalobu zamítl. Paní Czyžová tedy dnes nemá auto ani peníze a ještě musí autobazaru zaplatit 56 tisíc korun za soudní výlohy.


V čem byl vlastně problém? Majitelka vozu přece měla řádně sepsanou smlouvu, člověk by si tedy myslel, že se nemůže nic stát. Jenže právě v té smlouvě byl problém. Paní Czyžová podepsala komisionářskou smlouvu podle obchodního zákoníku. „Tím se dostala do horšího postavení,“ vysvětlil advokát Pavel Nastis. Podle obchodního zákoníku je totiž odpovědnost autobazaru menší, než kdyby byla smlouva uzavřena podle občanského zákoníku.

„Pokud by byla smlouva uzavřena podle občanského zákoníku, například smlouva o obstarání prodeje věci nebo smlouva o zprostředkování, tak by postavení majitelky bylo mnohem lepší,“ dodal Nastis. V takovém případě by se totiž uplatnil § 421 občanského zákoníku, podle kterého autobazar nese objektivní odpovědnost za zničení, poškození nebo ztrátu daného vozidla. Tato odpovědnost je objektivní, to znamená bez ohledu na zavinění.

„Uzavírání zprostředkovatelské smlouvy podle obchodního zákoníku není v autobazarech běžnou praxí. Ovšem ani to nemusí být problém, pokud je autobazar pro tyto případy pojištěn. Nebo pokud je odpovědnost za tyto události jasně uvedena ve smlouvě,“ uvedl prezident Asociace autobazarů ČR Václav Wertheim.

Doporučení pro uzavření smlouvy a výběr autobazaru

Než podepíšete smlouvu, důkladně si ji přečtěte. Smlouvu sepište podle občanského zákoníku, je to pro vás výhodnější. A hlavně – pečlivě vybírejte autobazar, kterému auto k prodeji svěříte. „Určitě se vyplatí ověřit si, zda je autobazar pro případy poškození či krádeže vozidla při prodeji pojištěn či jakým způsobem zodpovídá za tyto škody,“ upozornil Wertheim.

Jak tedy rozpoznat dobrý autobazar?  Držte se obecných doporučení, které pro vás připravila Asociace autobazarů ČR:

  • Velikost autobazaru nemusí být vždy zárukou solidnosti
  • Preferujte zaběhnutý autobazar, působící několik let, než nově otevřený.
  • Dobrý autobazar by neměl nic namítat, pokud si přivedete vlastního automechanika, který zhodnotí technický stav vozu.
  • Pokud není původ vozidla jednoznačný, mělo by být prověřeno některou z renomovaných společností působících na českém trhu např. Cesia, Cardetect  nebo by Vám měl autobazar lustraci umožnit.
  • Dobrý autobazar by vám měl smluvně zaručit, že na vozidle neváznou právní vady, které by mohly omezit vaše užívání vozidla, jako například zástavní právo, leasing, úvěr.
  • Vždy si podrobně a beze spěchu pročtěte smlouvu, dobrý prodejce na vás nebude spěchat s podpisem a ochotně zodpoví případné dotazy ke smlouvě.
  • Pokud hodláte vůz prodávat formou komisního prodeje, informujte se, zda je autobazar pojištěn pro případ krádeže či poškození vozidla, případně jakou formou autobazar zodpovídá za vzniklé škody.
  • Božena Czyžová přišla kvůli nevýhodné smlouvě o své auto. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1345/134449.jpg
  • Felicia autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/943/94255.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...