Přísná opatření proti koronaviru v Číně komplikují námořní dopravu

Přísná opatření proti šíření koronaviru zhoršují už tak narušenou plynulost námořní dopravy ve světě. Každá pátá obchodní loď teď čeká před ucpaným přístavem, nejhorší situace panuje na jihovýchodě Číny, zejména v Šanghaji, kde je největší nákladní přístav na světě, píše server časopisu Fortune. Česká pošta kvůli nedostupnosti leteckého i pozemního přepravního spojení dočasně nepřijímá zásilky do Číny.

Napjatá situace panuje už několik měsíců. Nejprve to byla reakce na uzávěry způsobené koronavirovou pandemií, koncem února se přidala i válka na Ukrajině. Nárůst počtu případů nákazy v Číně teď způsobuje, že v přístavech je málo zaměstnanců.

V celém světě je v provozu kolem devíti tisíc kontejnerových lodí a zhruba dvacet procent z nich teď čeká někde v zácpě před přístavem, uvádí společnost Windward, která analyzuje situaci v námořní dopravě. Téměř třicet procent těchto problémů právě připadá na Čínu.

Stovky čekajících lodí

Obchodní lodě se hromadí jak u Šanghaje, tak před dalšími přístavy v Číně. Úřady si totiž vynutily uzávěry více měst, aby zastavily šíření nákazy covidem-19. Čína se s pandemií zpočátku vyrovnávala lépe než zbytek světa, a přestože proti jiným zemím teď má nových případů relativně málo, znamená to pro ni nejvíce nových případů od začátku pandemie.

V Šanghaji platí uzávěra už téměř čtyři týdny. Obyvatelé města, kde žije asi 25 milionů lidí, si hůř obstarávají potraviny a horší je pro ně i dostupnost zdravotní péče. Úřady jim totiž nedovolují opouštět domov.

Lockdowny v Číně, které začaly v polovině března, podle Windwardu téměř zdvojnásobily počet kontejnerových lodí čekajících u pobřeží. Windward k 19. dubnu registroval 506 lodí, které čekají před některým z čínských přístavů. 

Správa šanghajského přístavu ještě v polovině tohoto měsíce tvrdila, že přístav funguje normálně a bez zpožďování, a to díky systému, který zajišťuje přítomnost nezbytného personálu na pracovišti. Několik firem, které analyzují lodní dopravu a poskytují relevantní data, ale tvrdí opak.

Potíže v Šanghaji nemá jen místní přístav. Restrikce, které se vztahují na přeshraniční kamionovou dopravu a pohyb po městě, znemožňují, aby zaměstnanci pokračovali ve vykládce a nakládce zboží na kontejnerové lodě. To vytváří další prodlevy.

Česká pošta přestala přijímat zásilky do Číny

Česká pošta přestala od pátku dočasně přijímat všechny druhy zásilek do Číny. Důvodem je nedostupnost leteckého i pozemního přepravního spojení kvůli tamní koronavirové situaci. Zásilky z Číny do Česka pošta však nadále doručuje. 

„Upozorňuji, že jde o pozastavení dočasné, dokud se přepravní podmínky nezlepší. Na přepážkách pošt nebudou tak zásilky zatím přijímány,“ uvedl mluvčí pošty Ivo Vysoudil.

Z Číny zásilky chodí, ale je jich zhruba třetina oproti době, kdy ještě nebyly veškeré zásilky zatíženy DPH. V současnosti to je ve směru do Česka z čínských e-shopů zhruba 20 tisíc zásilek denně. V opačném směru byl počet podání před pozastavením řádově nižší.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 20 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 21 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 23 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...