Praha schválila rozpočet, může si půjčit na metro A

Praha - Pražští zastupitelé schválili rozpočet na rok 2012. Počítá s výdaji 43,9 miliardy korun a příjmy ve výši 37,2 miliardy korun. Rozdíl pokryje město z převodů nevyčerpaných prostředků z letoška a z očekávaných státních dotací. Na investice bude mít Praha 10,2 miliardy korun, rozdělení těchto peněz ale vedení města schválí až v lednu. Běžné výdaje byly seškrtány o pět procent na 33,7 miliardy korun. S rozpočtem nesouhlasila opozice.

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který rozpočet předkládal, zopakoval, že Praha nepočítá s žádným nárůstem příjmů ani s žádnými úsporami z minulých let. Svým organizacím také nedá žádné peníze na krytí nárůstu DPH. V prvním čtvrtletí roku 2012 chce město hledat další úspory v běžných výdajích.

Rozpočet začala připravovat minulá koalice ODS a ČSSD. Nová koalice ODS a TOP 09, která byla ustavena na minulém jednání zastupitelstva, kvůli nedostatku času vložila všechny peníze na investice do kapitálové rezervy. O jejich rozdělení chce rozhodnout až poté, co si schválí své programové priority. Tento krok opoziční zastupitelé z ČSSD a KSČM kritizovali.

Prahu trápí kamiony, Auto*Mat vyzývá k podpoře veřejné dopravy

„Tento rozpočet je ještě méně detailnější než ten, který jsme předložili na rok 2011. Nevíme, kolik je tam prostředků na tunelový komplex Blanka nebo na metro A,“ uvedl bývalý náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). „Nejsou známy hlavní priority města. Občané neví, jestli bude na školy,“ připojila se zastupitelka a poslankyně Marta Semelová (KSČM).

K rozpočtu vystupovali také Pražané. Obyvatelé Spořilova, které trápí těžká kamionová doprava, požadovali, aby město dalo peníze na zastřešení Spořilovské ulice. Primátor Svoboda slíbil, že se problémem Spořilova bude město v lednu zabývat. Zástupce občanského sdružení Auto*Mat Vít Masare zase zastupitelstvo vyzýval k větší podpoře veřejné dopravy. „Do tunelu Blanka zabetonováváme tolik miliard korun. Pražané se kvůli tomu ještě dlouho nedočkají jiných investic, jako je výstavba metra D,“ uvedl Masare.

Rozhovor se Zdeňkem Tůmou (zdroj: ČT24)

Praha si může půjčit na prodloužení metra A

Pražští zastupitelé dnes dále odsouhlasili možnost jedenáctimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Praha si může peníze půjčit na prodloužení metra A. Pokud se město rozhodne úvěr skutečně čerpat, jeho výši bude opět zastupitelstvo schvalovat, řekl primátor.

Svoboda již v úterý novinářům řekl, že si Praha pravděpodobně od EIB půjčí dvě až tři miliardy korun. O přesné výši rozhodne vedení města nejspíš v lednu poté, co bude schváleno rozdělení kapitálových výdajů. Případná půjčka od EIB bude podle primátora podléhat schválení rady a zastupitelstva.

Ražba tunelu trasy A pražského metra
Zdroj: ČT24

EIB nabídla Praze až 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úrok by činil zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech. V případě úvěrového rámce přitom město nemusí z nabídnuté částky vyčerpat ani korunu a za poskytnutí této služby nic neplatí.

Hlavní město už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C. Současné zadlužení hlavního města činí asi 26,1 miliardy korun.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Náklady na stavbu jsou v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.