Praha - Společnost Korean Air získá jedno místo v tříčlenné dozorčí radě ČSA. Smlouva, která bude podepsána 9. dubna, by zároveň měla korejskému dopravci zajistit předkupní právo na zbylé akcie, jež zatím patří Českému Aeroholdingu. Ty by Korejci ale mohli koupit pouze v případě, že padne podmínka omezující vlastnictví národních dopravců aeroliniemi mimo Evropskou unii. Oznámil to generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Prodej 44 procent akcií korejským aerolinkám posvětila vláda včera. Společnost za ně dá 67,5 milionu korun.
Ovládnou Korejci ČSA? Mají zájem i o zbylé akcie
Smlouva umožňuje korejskému dopravci koupené akcie během následujících pěti let vrátit, pokud aeroholding učiní rozhodnutí, které by investici Korean Air poškodilo. Po stejně dlouhé období se korejské aerolinie zavázaly svůj 44procentní podíl neprodat nikomu dalšímu.
K prodeji stát nabízel až 96 procent akcií ČSA, pouze ale pro evropské dopravce. Ostatní aerolinky mohly koupit jen necelou polovinu akcií, aby bylo zaručeno, že ČSA zůstanou národním dopravcem. „Korean Air si vymínil předkupní právo na všechna procenta, která jsou do minority,“ uvedl Dvořák. Kromě tohoto minoritního podílu (do 49 procent) má ale dopravce zájem i o zbylé akcie, které vlastní Český Aeroholding. Odkoupil by je ale pouze za předpokladu, že padne omezení Evropské unie.
Uzavření akcionářské smlouvy korejskému dopravci zároveň zaručí účast při rozhodování v zásadních věcech, jako je například navyšování či snižování kapitálu ČSA nebo rozdělování zisku.
Nový korejský člen dozorčí rady by měl nahradit jednoho ze dvou zástupců jmenovaných akcionářem. Z dvojice možných adeptů je pravděpodobnější, že dozorčí radu bude muset opustit její místopředseda Petr Matoušek než předseda rady Miroslav Dvořák.
Se ztrátou statutu národního dopravce by ČSA přišly o některá práva
Kdyby většinu akcií dopravce získal nyní, přišly by ČSA o status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru.
Podle Dvořáka by přitom toto nařízení padnout mohlo. Evropská komise už totiž v září loňského roku uvedla, že toto omezení likviduje konsolidaci leteckého trhu, což se projevuje nulovou aktivitou na trhu akvizic. Připravuje proto zrušení omezení, dodal Dvořák s tím, že ale není jasné, kdy se tak stane.
Pokud by se tak stalo ještě letos, odkupovaly by korejské aerolinie zbylé akcie aeroholdingu za stejné ceny jako při nynějším nákupu 44procentního podílu. Později by bylo nutné hodnotu zbylého balíku akcií znovu ocenit, dodal Dvořák.
Spolupráce korejských aerolinií a ČSA má první hmatatelný přínos. Korean Air do Prahy přesunul své klientské telefonické centrum, které dosud měl v irském Dublinu.
V současné době je ve hře zhruba dvouprocentní podíl, který v minulosti patřil pražskému a bratislavskému magistrátu. Hlavní město Praha již svých 1,53 procenta akcií Českému Aeroholdingu prodala za 2,38 milionu korun. Prodej bratislavských akcií (zhruba půlprocentní podíl) už schválilo zastupitelstvo a v nejbližších týdnech je tak možné očekávat jejich prodej do aeroholdingu. Tyto akcie podle Dvořáka může poté Korean Air nabýt prakticky kdykoliv.
Aeroholding v současnosti i s akciemi Prahy drží téměř 98procentní podíl v ČSA. Kromě Bratislavy drží dále akcie aerolinií i Česká pojišťovna, která ale o odprodej svých zhruba dvou procent zájem nejeví.
Korean Air má přes 15 tisíc zaměstnanců a provozuje asi 140 letadel. ČSA mají v současnosti tisícovku zaměstnanců a 28 letadel.
ČSA patří k jedněm z nejstarších aerolinek na světě. Letos jim je 90 let. Zpočátku létaly jen na vnitrostátních linkách, první spoj do zahraničí zamířil v roce 1930 do Záhřebu.
ČSA mají podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young hodnotu 148 milionů korun. Cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá požadovanému podílu.
Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.