Opel směřuje do rukou Magny

Berlín/Brusel - O budoucnosti Opelu se jedná na všech frontách. Šanci na nalezení řešení má už jen berlínské jednání, zdá se ale, že se v Berlíně přeci jen blýská na lepší časy. Matka Opelu, americká automobilka General Motors, kanadský výrobce autodílů Magna a německá vláda již mají rámcovou dohodu, která by mohla Opel zachránit. Na detailech smlouvy se stále pracuje, její konečná podoba by měla být oznámena během několika hodin.

Dohoda, kterou zástupci všech tří stran nyní dolaďují, by měla sloužit jako podklad pro poskytnutí překlenovacího úvěru pro Opel v celkovém objemu 1,5 miliardy eur (asi 40,2 miliardy korun). Zdá se, že jednání, která od včerejšího večera již několikrát málem zkrachovala, konečně spějí ke zdárnému konci, kde na Opel čeká nový vlastník - Magna.

Kanadský výrobce je pro Němce přijatelnější mimo jiné i proto, že plánuje v mateřské zemi Opelu zrušit pouze 2,5 tisíce pracovních míst. Druhý favorit boje o německou automobilku přitom počítal s tím, že propustí zhruba 10 tisíc zaměstnanců ze současných 25 tisíc, které Opel v Německu nyní má.

Fakta o Magně

  • Magna je 3. největší výrobce autodílů na světě
  • Stojí za ní rakouský, kanadský, ale i ruský kapitál.

Jednání jako na houpačce 

Jednání o záchraně Opelu se od včerejšího večera spíše krachovala, než dosahovala nějakých uspokojivých výsledků. Ve čtvrtek je zkomplikoval nečekaný požadavek zástupců amerického majitele Opelu, automobilky General Motors, která od Berlína požaduje dodatečnou pomoc ve výši tří set milionů eur. Italská automobilka Fiat se proto dnešního kola jednání neúčastní s tím, že požadavky vlády i GM jsou přemrštěné. Jednání s druhým zájemcem, Magnou, se rovněž v průběhu dnešního odpoledne vyostřila.

Jak uvedl generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne, požadavek vlády, aby Fiat poskytl Opelu peníze na provoz do doby, než vláda rozhodne o načasování a podmínkách překlenovacího úvěru, znamenají pro turínskou firmu zbytečné a bezdůvodné riziko. Nepřijatelné pro firmu jsou i nové finanční požadavky GM. Marchionne také poznamenal, že je nesmyslné očekávat, že Fiat poskytne finanční pomoc, když se zatím nedostal ani k úplným finančním záznamům Opelu.

I dohoda mezi Magnou a GM na tenkém ledě

Nejistota dnes odpoledne panovala rovněž kolem jednání s Magnou. I ta už kvůli neshodám s GM hrozila odchodem z jednání, nakonec ale ve stanoveném termínu předložila novou nabídku a obě strany začaly s přípravou dohody.

Politici během dne nevylučovali ani možnost, že by Opel mohl skončit v insolvenci. Toho se bojí zaměstnanci automobilky, kteří by tak mohli přijít o místa. Politici ale uklidňují, že i přes insolvenci by se dala pracovní místa ještě zachránit.

Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Tošovský:

„Je pravda, že jednou z možností může být skutečně i konkurz. Ačkoliv to zní velmi špatně, není to úplně zavrženíhodná varianta, protože to je jeden ze způsobů, jak oddlužit společnost. Na druhou stranu velmi těžce se vysvětluje i politicky, že k tomu došlo.“

O Opel se bojovalo - i v Bruselu

Kvůli problémům GM a Opelu se dnes pod taktovkou Evropské komise sešli také ministři hospodářství a průmyslu EU. Jednání se zúčastnili rovněž zástupci americké automobilky General Motors. Místopředseda komise Günter Verheugen předeslal, že je třeba, aby se pro německou automobilku našlo celoevropské řešení.

Bruselská schůzka ale nakonec žádné zázračné řešení nepřinesla. „Zatím se nerýsuje žádné konkrétní přímé řešení. Německá strana nám narýsovala takovou architekturu, jak by k tomu řešení mělo dojít. Ale je tam spousta nedořešených otázek. Ještě není vidět konec,“ popsal výsledek schůzky český ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský. Státy se podle něj jen zavázaly k tomu, že nebudou při řešení krize evropských automobilek používat žádný diskriminační přístup a nebudou ani sledovat své vlastní zájmy.

Přežití Opelu je pro Evropu klíčovou otázkou. Jen ve svých německých závodech zaměstnává automobilka přes 25 tisíc lidí. Vyrábí ale také v Belgii, Polsku, Portugalsku, Španělsku a Velké Británii. Celkově v jejích továrnách po celé Evropě pracuje zhruba 60 tisíc lidí. V Česku mají evropské dcery GM asi 30 dodavatelů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 9 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 21 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
25. 12. 2025

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
25. 12. 2025

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025
Načítání...